1177 Vårdguiden ändrar namn till 1177

Namnet på varumärket 1177 Vårdguiden ändras till 1177. Syftet är en anpassning till det begrepp som redan används allmänt av invånare, vårdpersonal och andra aktörer.

Beslutet fattades gemensamt av Sveriges regiondirektörer den 1 april 2022, efter beredning av kommunikationsdirektörerna.

Vad innebär namnändringen?
Den 8 juni byts logotypen ut på webbplatsen 1177.se och efter det kan aktuella uppdateringar genomföras nationellt och regionalt.

I Region Halland hanteras uppdateringar på webbplatsen 1177.se, i e-tjänsterna, på mottagningarnas hemsidor på 1177 och kallelser regionövergripande. Det betyder att inga uppdateringar behöver göras av enskilda verksamheter.

Material med den gamla logotypen kan användas tills det tar slut. Den nya logotypen på tryckt material byts ut successivt.

Viktigt med tydlig hänvisning
För att invånaren ska veta vart hen ska vända sig i en viss situation – ringa 1177, använda e-tjänsterna eller läsa på webbplatsen – är det fortsatt mycket viktigt med tydliga hänvisningar i text och muntligt i all kommunikation med invånare och patient. Exempel: Ring 1177 för att få råd, logga in på 1177.se för att förnya recept, läs på 1177.se om stress.

Bakgrund
Varumärket 1177 Vårdguiden har funnits sedan 2013. Då slogs två varumärken ihop till ett. Det ena var varumärket 1177 som användes i 20 regioner, och det andra var Vårdguiden som användes i Region Stockholm.

Mätningar och inventeringar visar att det framför allt är namnet 1177 som används. Därför är bedömningen att ändringen inte får någon större påverkan för varken invånare eller vårdpersonal.

Mer på inera.se: Namnändring till 1177 – Inera

Publicerad: 2022-06-08