Allvarlig it-störning drabbar Region Halland

En it-störning slår just nu ut de flesta tekniska system i Region Halland. Både sjukhusen och vårdcentralerna har gått över till manuella rutiner och upprätthåller verksamheten, men planerad vård påverkas. Region Halland har stabsläge på grund av störningarna i it-miljön.

– Akut verksamhet bedrivs trots störningarna, men vi arbetar enligt de rutiner vi har i samband med liknande it-störningar. Målet är att hallänningarna ska drabbas i minsta möjliga mån, säger tf regiondirektör Jörgen Preuss.

På grund av manuell hantering tros väntetiderna på akutmottagningarna öka. Har invånarna behov av vård ska man först och främst ta sig till närmaste vårdcentral där man prioriterar patienterna efter behov. Efter klockan 17 är det kvälls- och helgmottagningarna i Varberg och Halmstad och Närakuten i Kungsbacka som är öppna.

Region Hallands telefonväxel fungerar men flera funktioner i växeln påverkas i nuläget. Larmnumret 112 fungerar som vanligt, och man kan också få rådgivning via 1177.

Felkällan till it-störningen är inringad och arbetet med att fastställa och sedan åtgärda problemet pågår med alla tillgängliga resurser.

Publicerad: 2018-11-28