Är du redo inför driftstoppet på VAS 24–26/9?

Planeringen pågår för fullt för att flytta VAS till en ny teknisk plattform helgen 24–26 september. För att kunna utföra flytten krävs ett längre driftstopp från fredag kväll fram till lördag förmiddag. Under driftstoppet kan du endast nå VAS i läsläge.

Supporten på nuvarande plattform för VAS kommer att avslutas och riskerna med att fortsätta ha VAS drift i denna plattform bedöms vara för stora. Därför har Region Halland startat ett gemensamt projekt för byte av plattform tillsammans med Region Norrbotten som har samma behov.

I projektet har omfattande förberedelser och tester pågått under lång tid för att kunna genomföra bytet på ett säkert sätt med minsta möjliga risker. Men det finns som vid de flesta tekniska arbeten en liten risk att något inträffar som gör att det kan ta längre tid än planerat.

Förbered dig inför driftstoppet

För att flytten ska kunna genomföras med så liten påverkan som möjligt är det viktigt att du som kommer att arbeta den aktuella helgen förbereder dig genom att:

• Se över reservrutiner.
  • Sätta dig in i vilka system som kan användas i VAS läsläge, se nedan.

Vad fungerar i VAS läsläge?

Att VAS är i läsläge innebär att användare kan läsa all information i VAS men inte lägga till eller ändra något. Det går också att använda de flesta uthopp när VAS är i läsläge.

Följande är exempel på system som kan användas i läsläget:

• NCS – läkemedelssystem
  • Medspeech – dikteringssystem
  • Aweria – akutmodul

För mer information se: Guide för VAS i läsläge

Driftsättningsplan

Arbetet kommer att göras under en helg för att VAS inklusive alla integrationer ska fungerar som vanligt på måndag morgon. Planen är att påbörja arbetet klockan 22.30 på fredagen och att allt ska vara klart på lördag förmiddag, söndagen kommer att användas för efterarbete.

VAS och samtliga integrationer kommer att testas på lördag förmiddag, många integrationer testas när VAS är i normal drift och därför finns risk att vissa problem kan upptäckas innan tester av alla integrationer är genomförda.

En mer detaljerad tidsplan kommer i nyhet i vecka 38.

Support vid eventuella problem

På lördagen när VAS är tillgängligt igen så kommer du –  vid eventuella problem – kunna få hjälp via ett supportnummer. Information om nummer kommer i nyhet vecka 38.

Publicerad: 2021-09-09