Beviplex forte fortsatt långvarigt restnoterat – berör även dospatienter

Tablett Beviplex forte, som bland annat används som substitutionsbehandling av tiamin (vitamin B1), är återigen restnoterad och förväntas finnas tillgänglig tidigast i början av september 2020. Restsituationen gäller båda förpackningsstorlekarna (100 st respektive 250 st tabletter).

Bristsituationen påverkar både patienter med dosdispensering och patienter som får läkemedlet förskrivet på recept.

Tiamin är den komponent i Beviplex forte som bedöms vara kritisk att vara utan under restsituationen. De mest sårbara patienterna är framför allt de som har ett gravt alkoholmissbruk, men även vid andra tillstånd med mycket uttalad malnutrition kan utveckling av Wernicke-Korsakoff uppstå vid utebliven tiamintillförsel.

Det du som förskrivare behöver göra är att ta ställning till om patienten inte kan vara utan behandling och därför behöver något av följande alternativ:

• Extemporeförskrivning av tiaminkapslar från APL (Apotekens Produktion och Laboratorier). Det extempore-alternativ som närmast motsvarar rekommenderad dygnsdos tiamin vid substitutionsbehandling är Tiamin kapsel 50 mg. Se nedan för hur du förskriver extempore-läkemedel.
  • Tiamin tablett via licensförskrivning. Se nedan hur du förskriver licensläkemedel.
      • Ett förslag är Thiamine Hydrochloride 50 mg tabletter 28 st från Irland/Storbritannien. MAH: Athlone Pharmaceuticals Ltd. SPC finns tillgänglig. Ledtid ca 3 arbetsdagar. Licensläkemedlet finns inte inlagt i SILonline, men har ett varunummer hos läkemedelsgrossisten Tamro: 828379.
  • För de patienter som önskar fortsätta sin behandling kan förskrivare hänvisa patienten att själv köpa Beviplex Comp receptfritt till dess att Beviplex Forte finns åter. Observera dock att Beviplex Comp även innehåller andra vitaminer och nikotinamid i annan mängd och att patienten får bekosta det själv då preparatet inte ingår i läkemedelsförmånen.
  • För de patienter som bedöms vara i stort behov av snabbt insatt substitutionsbehandling av tiamin bör hänvisas till aktuell mottagning för injektion Vitamin B1, som finns tillgänglig på licens.

Vid substitutionsbehandling av tiamin (vitamin B1) är det i dagsläget i Halland rekommenderat att använda Beviplex forte dosering 1 x 3, vilket motsvarar ca 45 mg tiamin (B1). Rekommenderad dosering för Tiamin kapsel 50 mg liksom för licenspreparatet Thiamine hydrochloride tablett 50 mg är 1 x 2.

I november flyttade Dosapoteket befintliga ordinationer Beviplex Forte från dosdispenserat till helförpackning, dock utan att kunna expediera någon förpackning från dosapoteket. Detta innebär att när Beviplex Forte åter är tillgänglig behöver ingen ny ordination skapas. Vårdenheter behöver själva kontakta Dosapoteket för att få information om vilka dospatienter som är ordinerade Beviplex forte. En representant för vårdenheten kontaktar dosapotekets kundservice och därefter skickas informationen i form av en krypterad lista med separat lösenord.

För icke-dospatienter har Läkemedelskommittén sedan tidigare tagit fram ett Stöd för att identifiera aktuella patienter, vilket kan göras av de rapportanvändare eller rapportbyggare för Business Objects som finns för varje verksamhet.

Innehållsämnen Beviplex forte (per tablett)
Tiamin (B1) – 15 mg
Riboflavin (B2) – 15 mg
Pyridoxin (B6) – 15 mg
Nikotinamid – 125 mg

Instruktioner för extempore-förskrivning av kapsel Tiamin APL 50 mg:

I NCS Läkemedelslista Öppenvård, välj ”Ny förskrivning”.

• Skriv ”§ex” i fältet ”Läkemedel” och tryck ”Tab”.
  • Välj central favorit ”Ex Tempore” eller ”Extempore”.
  • Fyll i fältet Dosering.
  • Skriv utöver själva doseringsanvisningen även följande i fältet Doseringsanvisning: Kapsel Tiamin APL 50 mg 100 st. ANTAL förpackningar (Apoteket behöver ha dessa uppgifter för att kunna expediera receptet).
  • Fyll i fältet ”Antal expeditionstillfällen”.

(Förmån behöver inte anges i doseringsanvisningen.)

Instruktioner för licensförskrivning av Tiamin tablett 50 mg:

• Skriv licensmotivering i KLAS (kommunikationslösning för licenshantering) som administreras via E-hälsomyndigheten. Observera att en licensmotivering inte är detsamma som ett recept, utan att ett separat recept samtidigt måste skapas. Användarhandledning KLAS för läkare och tandläkare.
  • Skriv recept i NCS:
    • Finns aktuella produkten bland icke godkända läkemedel väljs den där.
    • Använd annars favoriten §*Licensläkemedel.
    • Fyll i fältet Dosering.
    • Fyll i så fullständig information till apoteket som möjligt i fältet doseringsanvisningen. Skriv alltså både själva doseringsanvisningen, licensläkemedlets namn + läkemedelsform (tablett) + styrka (50 mg) samt förpackningsstorlek (antal tabletter).
    • Observera att förpackningsstorleken för licensläkemedel inte syns i NCS, utan den presenteras alltid som 1 st, och storleken måste istället anges i doseringstexten.

Läkemedelskommittén Halland 2020-11-06, uppdaterad 2021-07-16 med avseende på restnoteringens längd.

Publicerad: 2020-12-17