Covid-19 aktuellt 10 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Antalet platser för självprovtagning covid-19 ökas till 50 från måndag

De 17 utbudspunkter för Självprovtagning covid-19 som nu funnits en vecka utanför vårdcentraler, sjukhus och Halmstad arena, utökas på måndag till att omfatta cirka 50 platser.

Det innebär att alla vårdcentralers huvudmottagningar kommer att ha en svart låda utanför vårdcentralen från den 13 december, där invånare med symtom eller som ingår i smittspårning kan hämta ett självtest.

Lådan står på plats under dagtid på vardagar. På helgerna finns en låda per kommun för hämtning och lämning av självtest. Se Självprovtagning covid-19 på 1177.se/Halland för tiderna lådan är på plats och var de finns. Där finns också information om på vilken plats det finns stöd av vårdpersonal för självprovtagning av barn i varje kommun samt för dem som inte har e-legitimation eller svenskt personnummer.

Erfarenheter från första veckan med den nya provtagningsmodellen

Under de första fyra dagarna av regionens nya självprovtagning covid-19 har cirka 8700 registrerat sitt självtest på 1177.se. Förändringen har gått bra och uppskattas av invånarna!

Det vi behöver ha fortsatt uppmärksamhet på och informera tydligt om är följande:

• En del tar med sig fler självtest än de eller deras närstående behöver. Endast ett självtest per person som ska provtas får hämtas. För att genomföra provtagning ska man vara förkyld eller ha andra symtom på covid-19, kommit från resa utanför Norden eller ingå i smittspårning.
  • Personer med symtom har gått in på vårdcentraler och in i sjukhusbyggnaderna, vilket man absolut inte får. Behöver man vård och är förkyld eller har andra symtom på covid-19 måste man alltid ringa till vårdcentralen eller mottagningen först.
  • En del lämnar provtagningspinnen (som ska slängas) kvar i röret. Detta kan förlänga tiden för provsvaret.
  • Det har varit mycket trafik och personer i rörelse på de utbudspunkter som funnits under denna vecka. Förhoppningsvis avhjälps detta då alla vårdcentraler kommer ha en låda för självprovtagning covid-19. Nackdel med många utbudspunkter är dock att prover ska hämtas på många fler ställen, vilket ger något längre provsvarstider.

Som en del i stödet till vårdcentraler och sjukhus finns bland annat en checklista på vårdgivarwebben som uppdateras löpande kring hur självprovtagningen ska hanteras, support och kontaktuppgifter.

Publicerad: 2021-12-10