Covid-19: Aktuellt 10 maj

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Vaccinationsstatus

Planeringen är nu justerad utifrån hur vaccinationsläget ser ut just nu och på fredag kan bokningen för första släppet i fas 4 starta.

De första tiderna som kommer att gå att boka för första släppet på fredag, ligger då från vecka 20 och tre veckor framåt. Takten i vaccinationen är helt beroende av hur vaccinleveranserna fortlöper. I dagsläget planeras följande släpp, som alltså kan komma att justeras beroende på vaccintillgång:

• Fredag 14 maj, personer födda 1963 (och tidigare)
  • Lördag 15 maj, personer födda 1964 (och tidigare)
  • Under vecka 20 fortsätter släppen. När i tid under nästa vecka det blir, återkommer vi med.

Ovanstående bokningssläpp kommuniceras via 1177.se samt regionhalland.se samt annonseras imorgon i dagspress. Vi fortsätter också påminna personer mellan 18-59 år i riskgrupp att boka innan nästa grupp släpps på.

Från fredag denna vecka börjar också brev att gå ut till alla personer som ingår i åldern 18-59 år. I brevet finns information om vaccination mot covid-19 och hur man går tillväga för att hitta mer information samt hur man bokar. Från och med nästa vecka ges dos 1 företrädelsevis på vaccinationscentralerna i Halmstad, Falkenberg och Kungsbacka samt vid vårdcentralen i Hylte, på Strandängshälsan i Mellbystrand och Neptunuskliniken i Varberg (tills vaccinationscentralen i Varberg öppnar v.22). Detta eftersom övriga vaccinerande utbudspunkter då ger dos 2 i större omfattning.

På tisdag 18/5 planeras en invånarsändning som beskriver arbetet i fas 4 och planeringen framåt. Följd den gärna på regionhalland.se.

Flödesschema – provtagning av vård- och omsorgspersonal som exponerats för covid-19

Som komplement till riktlinjen Smittspårning covid–19, Handläggning av personal- och patientfall i regional hälso- och sjukvård, har Vårdhygien Halland har tagit fram ett nytt flödesschema över provtagning av vård- och omsorgspersonal som exponerats för covid-19.  Syftet är att schemat ska förenkla och åskådliggöra vilken provtagning som rekommenderas för ovaccinerad, vaccinerad eller covid-sjuk personal de senaste sex månaderna i fall där personen exponerats av hushållskontakt eller annan nära kontakt.

Publicerad: 2021-05-10