Covid-19: aktuellt 11 juni

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Vaccinationsstatus

Planeringen för bokningssläppen i vecka 24 ser ut såhär:

• Tisdag 15 juni, personer födda 1985 (eller tidigare)
  • Torsdag 17 juni, personer födda 1987 (eller tidigare)

Bokningssläppen fortsätter därefter, vi återkommer med när i tid det blir.

Ovanstående bokningssläpp kommuniceras på 1177.se och på regionhalland.se samt annonseras i dagspressen under helgen.
Bokning hänvisas i första hand till att ske digitalt på 1177.se/Halland men vaccinationsbokningen på telefon finns också och har öppet vardagar 8-17.

Ökad uppmärksamhet kring virusvariant ”Delta”

Det finns ökad nationell uppmärksamhet med anledning av virusmutationen som kallas Delta (den typ som förut kallades för Indisk förut). Varianten finns på flera håll i Sverige och har brett ut sig i bland annat Storbritannien. Vi har inget konstaterat fall i Halland ännu, men förväntar oss det. Det är konstaterat att den är smittsam samt att vaccinationsskyddet inte är tillräckligt effektivt förrän efter andra dosen.

Digital reservlista för överblivna vaccinationsdoser nu igång

Från och med idag finns en central och digital reservlista. Efter några tekniska justeringar under morgonen kan vi konstatera att listan nu fyllts på och att intresset är stort. De personer som förut funnits med på manuella och lokala reservlistor ska också vara överflyttade till den gemensamma listan.

Publicerad: 2021-06-11