Covid-19 aktuellt 13 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

På torsdag öppnar möjligheten för alla från 18 år att boka dos 3

På torsdag den 16 december öppnar vaccinationsbokningen för dos 3 för personer från 18 år, men det betyder inte att alla kan boka direkt. Det måste ha gått minst sex månader mellan doserna för personer 18-64 år och det är först fyra månader efter dos två som man kan se sina bokningsbara tider i systemet.

Genom att öppna bokningen för alla över 18 år möjliggörs nu även alternativ för bokning för prioriterade grupper som är särskilt utsatta på grund av vårdnära arbete eller underliggande sjukdomar. Det här betyder att all vårdnära personal som vaccinerades tidigt nu kan boka sin tredje dos. Det innebär också möjlighet att boka digitalt, eftersom åldersspärren sänks,  för de riskgrupper som idag är hänvisade till att boka via telefon.

För gruppen 18-64 år måste det ha gått minst sex månader mellan andra och tredje dosen (fem månader för personer 65 och äldre). Först fyra månader efter dos 2 kan man komma in och se sina bokningsbara tider längre fram i bokningssystemet. Flest tider finns även fortsatt på vaccinationscentralerna.

Drop-in fortsätter i Halmstad i veckan

Satsningen med drop-in på Halmstad Arena fortsätter även denna veckan för de grupper som rekommenderas vaccination med dos 1, 2 och 3 mot covid-19. Förra veckan hade Halmstad Arena öppet för drop-in för att fylla lediga tider. Detta ledde till ett stort tillskott av besökare för vaccination, mestadels med dos 3 men även personer som valde att ta sin första dos på drop-in.

Tider för drop-in på Halmstad Arena:
Måndag 13/12, kl. 11.00–17.30
Tisdag 14/12, kl. 11.00–17.30