Covid-19 aktuellt 14 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Utökad rekommendation uppmanar alla att använda munskydd i vård och omsorg när avstånd inte kan hållas

Med anledning av det ökade smittläget ändras nu rekommendationen om munskyddsanvändning i vård- och omsorg. Man ska använda munskydd i verksamheterna när man inte kan säkerställa att det hela tiden går att hålla 2 meters avstånd till andra individer. Det innebär att patienter, personal och besökande normalt kommer behöva använda munskydd så fort de rör sig i vården. De nya rekommendationerna gäller all vård inom Region Hallands och kommunernas verksamhetsområden.

Förändringarna görs utifrån Vårdhygiens och Smittskydds bedömning när det gäller smittläget för covid-19 i Halland. Folkhälsomyndigheten har nyligen rekommenderat vårdgivarna att se över sina riktlinjer för användning av munskydd som ”source control” (skydd mot att smitta andra).

Den nu utökade rekommendationen omfattar patienter, personal och besökare, såväl ovaccinerade som vaccinerade, som vistas i slutenvård, öppenvård, närsjukvård, dagsjukvård och kommunal vård- och omsorg. Uppmaningen är att använda munskydd i situationer där det inte går att hålla avstånd på minst 2 meter till andra personer.

Personal rekommenderas sedan tidigare att använda munskydd i patientnära situationer. Nu utökas rekommendationen även till att munskydd bör användas vid vistelse i vård- och omsorgslokaler när det inte är möjligt att hålla avstånd till övrig personal, patienter och/ eller besökare. I situationer där munskydd inte kan användas (till exempel vid födointag) måste avstånd kunna hållas. Munskydd kan behållas på vid vård och omsorg av flera patienter i följd om det används korrekt, inte kontaminerats, skadats eller tagits av. Om en utbrottssituation skulle uppstå bör personal överväga kontinuerlig användning av munskydd.

Patienter och besökare bör använda munskydd vid vistelse i vårdlokal på enheten då de befinner sig i närsjukvård, öppenvård och dagsjukvård. För inneliggande patienter i regional slutenvård och kommunal korttidsvård för äldre bör munskydd användas om de befinner sig utanför vårdrummet eller vid transport mellan vårdenheter. Personer som av olika skäl inte kan bära munskydd undantas från rekommendationen.

Rekommendationen omfattar inte besökare hos en fullvaccinerad person som bor på särskilt boende för äldre om besöket sker i patientens bostad, i anpassad lokal eller utomhus.

Läs mer om riktlinjen här: Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg
Se instruktion: Munskydd – säker användning
Länk till affisch: Använd munskydd på ett säkert sätt

Publicerad: 2021-12-14