Covid-19 aktuellt 16 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Ökad smittspridning – mer smittspårning

På grund av ökande smittspridning finns behov av smittspårning i verksamheter där många personer med risk för allvarlig covid-19 tas omhand, såsom hemtjänst, hemsjukvård och på SÄBO. För att säkerställa en hög kvalitet i dessa smittspårningar är det viktigt att den rutin som finns följs. Både kommunens verksamheter och vårdcentralen med flera har tydligt definierade roller. Dessa framgår i rutinen som du hittar här. För ansvarsfördelningen vid smittspårning på korttidsboende finns för närvarande vissa oklarheter, arbete med att förtydliga detta pågår.

Uppmaning till vårdcentraler och kommuner angående antigentester

Den ökande smittspridningen i Halland ökar även risken för utbrott av covid-19 på vårdenheter och i kommunal vård och omsorg. Som förberedelse, inte minst med tanke på de kommande jul- och nyårs-helgerna, så uppmanas de vårdcentraler som inte redan beställt hem antigentester att göra det. I en utbrottssituation fyller antigentester en viktig funktion som komplement till övriga åtgärder i form av screening av personal, och det finns sen tidigare rutiner som beskriver denna användning:

Även respektive kommun bör säkerställa att antigentester finns att tillgå för vård och omsorgsverksamheter i kommunen, förslagsvis genom att ombesörja att det finns en viss lagerhållning per kommun för fördelning inom kommunen när behov uppstår. Antigentesterna beställs genom mejl till logistikservice funktionsbrevlåda.

Skydda sårbara verksamheter mot smittspridning

Med anledning av smittspridningen behöver verksamhetsansvariga och personal i vård, tandvård och omsorg vara uppmärksamma på utvecklingen och fortsätta arbeta för att förebygga smitta och anpassa åtgärder på en rad olika sätt utöver vårdhygienrutiner. Inom vård och omsorg finns de mest sårbara grupperna där risken för allvarliga konsekvenser vid covid-19 är som störst. Att förebygga risken för smittspridning inom dessa verksamheter är viktigt utifrån ett patientsäkerhets- och kvalitetsperspektiv och en viktig del i att minska belastningen på vården. Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Vi vill särskilt uppmärksamma att även om besök är tillåtet inom hälso- och sjukvården, måste man vara fullt frisk som medföljande. Följ instruktionerna och verksamheternas besked om vad som gäller vid besök i hälso- och sjukvården och följ bara med om det är nödvändigt. Denna information vill vi ha hjälp att sprida till allmänheten.

Vad är det som går?

Antalet fall av influensa ökar nu i Halland. Innevarande vecka har vi tagit emot 16 fall (uppdaterat 16 december kl. 9). Redan vecka 48 signalerade Folkhälsomyndigheten nationell start på årets epidemi men i Halland har det tagit fart ordentligt först nu sista veckan. Lokalt är det influensa A som påvisats och nationellt är det hittills Influensa A(H3N2) som dominerar. De halländska fallen återfinns i samtliga kommuner och i spridda åldrar. Sedan föregående säsong genomförs analys för covid-19, influensa och RS samtidigt på prover som tas inom vården. Det innebär att det analyseras ungefär 600 prover i veckan på personer med luftvägsinfektioner och andelen som är positiva för influensa ligger hittills i december på tre procent. Andelen positiva för RS har återigen minskat sedan toppen i oktober. Vid luftvägssymtom hos brukare inom SÄBO kan med fördel provkod COVXA, där även analys av influensa ingår, användas för provtagning av covid-19. Snabb diagnostik behövs för att hindra spridning och möjliggöra behandling hos riskgrupper, se nedan.

Behandling och profylax vid influensa

Vid konstaterad influensa rekommenderas behandling med Tamiflu vid behov av sjukhusvård samt för personer som tillhör medicinsk riskgrupp. Behandling bör sättas in snarast och senast inom 48 h från symtomdebut. Kan ges senare till patienter med allvarlig sjukdom och behov av sjukhusvård eller vid grav immunsuppression. Influensaexponerad som tillhör medicinsk riskgrupp kan ges profylax, t.ex. medboende på SÄBO. Vid låg risk för smitta kan som alternativ istället Tamiflubehandling ges vid första uppkomst av influensasymtom. Se Terapirekommendationer för behandlingsrekommendation och dosering. Om behandling av influensa hos barn anses aktuell, kontakta Barnkliniken.

Glöm inte rapportera fall av influensa hos brukare på SÄBO till ansvarig för boendet så att bedömning av behov av profylax kan genomföras.

Även vinterkräksjukan har gjort sitt intåg i Halland den senaste tiden med fall både inom förskolor/skolor, på sjukhus och inom äldreomsorgen. Då det sällan provtas mer än vid sjukhusvård är det svårt att i nuläget uppskatta hur stor omfattningen är. Som vid alla smittor är handhygien av yttersta vikt och vid tarmsmittor gäller tvätt med tvål och vatten då enbart handsprit inte hjälper mot calicivirus.

Publicerad: 2021-12-16