Covid-19 – aktuellt 19 augusti

– Fortsatt högt smittläge i Halland
– Tvätta händerna och vara utomhus
– Stanna hemma när förkyld eller sjuk
– Vaccinationsbussen börjar rulla igen

Fortsatt högt smittläge i Halland
Under denna sommar har smittan av covid-19 varit högre än de tidigare två somrarna under pandemin. Även om provtagningen inte längre är lika omfattande så visar siffrorna på att antalet smittade ökat successivt under sommaren. En del patienter vårdas på sjukhus med covid-19 men nivån är fortsatt relativt låg.

Tvätta händerna och vara utomhus
Nu när semestrar och sommarlov avslutas återgår många personer till sina arbetsplatser, skolor och förskolor. Då brukar antalet infektioner öka och det är rimligt att förvänta sig att fler också kommer få covid-19.

Det är viktigt att vara noga med att tvätta händerna eller använda handsprit. Alla arbetsplatser, skolor och förskolor bör säkerställa att det finns tillgång till tvål på toaletter och handsprit på lämpliga platser, i synnerhet i fikarum och matsalar. Att vara utomhus så mycket som är möjligt hindrar också spridning av olika infektioner.

Stanna hemma när förkyld eller sjuk
Fortfarande gäller att alla som är förkylda eller har andra symtom på covid-19 ska stanna hemma från jobb, skola och förskola. Först när man är feberfri, frisk och pigg nog att orka med verksamheten kan man gå tillbaka till skola, förskola och jobb igen.
Så länge en elev eller vuxen är frisk så ska de inte vara hemma även om någon i familjen har covid-19. Provtagning vid symtom sker fortsatt bara för personal inom vård- och omsorg, gravida och vissa patienter. Skolan ska bedrivas på plats och får sedan april inte längre vara på distans.

regionhalland.se finns specifik information för personal och huvudmän när det gäller skola och förskola.
1177.se/Halland finns information för elever vårdnadshavare och övriga invånare när det gäller infektioner, covid-19, löss med mera som kan vara aktuellt.

Vaccinationsbussen börjar snart rulla igen
På tisdag i nästa vecka börjar vaccinationsbussen rulla igen på de halländska vägarna. Turen startar vid Osbecksgymnasiet i Laholm för att sedan göra stopp i samtliga halländska kommuner under sensommaren och hösten.

Vid vaccinationsbussen erbjuds drop in-vaccination med de doser mot covid-19 som Folkhälsomyndigheten hittills rekommenderar. Det innebär att vaccination med höstdosen först erbjuds efter den 1 september.

regionhalland.se/drop-in-vaccination-mot-covid-19 finns hela turlistan.

Med vänliga hälsningar
Ola Johansson