Covid-19 aktuellt 21 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Ytterligare åtgärder för att minska smittspridningen

Region Halland följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och ser nu över och uppdaterar nuvarande riktlinjer utifrån råden som gäller från 23 december. Vi återkommer med information om vad detta innebär för Region Halland.

Krav på läkarintyg för smittbärarpenning tas tillfälligt bort from 27/12 till 31/3 2022

Som ett led att minska belastningen på hälso- och sjukvården och minska smittspridningen har Regeringen beslutat att tillfälligt ta bort kravet på läkarintyg för smittbärarpenning vid covid-19 mellan 27 december och den 31 mars 2022. Hälso- och sjukvården kommer behöva säkerställa att en tydlig dokumentation görs i journal för patient och eventuella hushållskontakter om vilken tid avstängningen avser samt att det gäller covid-19. Regional rutin ”smittspårning Covid-19 ” samt bilaga ”checklista för behandlande läkare vid positivt covid-19 svar” kommer uppdateras.

För mer information se Regeringens pressmeddelande eller läs på vårdgivarwebben, tillfälliga förändringar till följd av covid-19.

Alla som rest utomlands ska provta sig

Nu ska alla som varit utomlands (även i nordiska länder) genomföra provtagning mot covid-19 så snart de kommer hem till Sverige. Gäller även vaccinerade och de som haft covid-19. Självtest (PCR) hämtas från någon av lådorna för självprovtagningen, genomförs och lämnas in omgående. Barn under 6 år behöver inte genomföra provtagning. Även de som har lämnat prov som var negativt precis innan inresan ska genomföra provtagning så snart de kommer tillbaka till Sverige.

I väntan på provsvar ska man vara särskilt försiktig och hålla avstånd till andra människor samt särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Var särskilt uppmärksam på symtom på covid-19 under 14 dagar från ankomsten till Sverige.

Vid symtom ska testning ske direkt, även om man testat sig i samband med man kom hem till Sverige efter resa. Gäller även om man haft covid-19 det senaste halvåret.

Självprovtagning covid-19 – öppettider i jul

Under vecka 50 hämtades och genomfördes cirka 13 500 självtest covid-19 inom självprovtagningen i Halland. Det är en ökning på cirka 3 500 självtest jämfört med veckan innan. När det är så många som genomför självprovtagning som har symtom, ingår i smittspårning eller kommer inresande till Sverige så tar provsvaren något längre tid. De flesta provsvar skicka ut via 1177.se inom 3 dygn som utlovat med några kan ta längre tid, speciellt om de lämnas in i närheten av helg.

Under jul och nyår är det justerade öppettider för självprovtagningens lådor och stöd vid provtagning. Öppettiderna under julhelgerna finns nu publicerade på 1177.se/Halland på sidan om självprovtagning covid-19. Där finns också den nya provtagningsfilmen.

Publicerad: 2021-12-21