Covid-19 aktuellt 21 januari

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Ingen möjlighet för självprovtagning i helgen

Stor smittspridning och rekordmånga provtagningar har gett sena provsvar från självprovtagningen de senaste veckorna i Halland. När nu över 10 000 personer väntar på svar behöver regionen prioritera att dessa provsvar kommer ut. Under helgen den 22-23 januari kommer därför inte invånarna kunna hämta eller lämna i självprovtagningens lådor.

Syftet med den tillfälliga förändringen är att fokus ska kunna ligga på att få ut de provsvar till de personer som redan tagit prov. Personalen på Mikrobiologen har arbetat mycket extra och övertid trots det har inte den kapaciteten tillsammans med det externa laboratorium, som regionen använder via Folkhälsomyndigheten, kunnat hinna med med det enorma tryck på provtagningen som varit de senaste veckorna.

Från måndag håller självprovtagningen öppet igen utanför vårdcentraler och sjukhus. Från nästa vecka kommer det externa labbet kunna ta emot fler prover men det kommer ta ett antal dagar till innan alla provsvar kommer inom de utlovade 3 dygnen.

Förhoppningen nu är att den utökade labbkapaciteten och Folkhälsomyndigheten nya provtagningsrekommendationer kommer ge färre prover in och snabbare svarstider för de som nu ska provta sig vilket är endast är de som behöver vara fysiskt på sin arbetsplats och elever i grundskola och gymnasium. Övriga som jobbar hemma eller inte jobbar alls ska stanna hemma vid symtom och vara hemma i minst 5 dagar, vara feberfria i minst två dagar och må bra innan man träffa andra. Det gäller även dem som väntar på provsvar.

Publicerad: 2022-01-21