Covid-19 aktuellt 22 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland (22/12)

Detta gäller för Region Hallands medarbetare från och med 23/12:

Under en presskonferens igår den 21 december, presenterade Regeringen och Folkhälsomyndigheten det andra steget av allmänna råd och rekommendationer med anledning av en snabbt ökande smittspridning och med en ökad belastning inom hälso- och sjukvården som följd. Huvudbudskapet från nationella myndigheter är i korthet att individer och samhällsaktörer i ännu högre grad behöver vidta åtgärder för att minska trängsel och möjliggöra att vi kan hålla avstånd till varandra. Arbete med vaccination är fortsatt högt prioriterat för att undvika svår sjukdom och de effekter det för med sig. Detta innebär nu skärpta rekommendationer för att minska trängsel vid sammankomster, möten och i arbetslivet.

Ledningen för Region Halland följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har utifrån de nya beskeden bedömt hur detta påverkar medarbetarna i Region Halland.

Samhällskritisk verksamhet som behöver vara välfungerande ur flera perspektiv

Vi behöver ha fortsatt fokus på vaccinationsinsatsen samt ha en balans mellan åtgärder för att minska smittspridning, bemanningssårbarhet och upprätthålla en välfungerande verksamhet och ta hänsyn till verksamheternas olika förutsättningar. Vi har en samhällskritisk verksamhet vilket i sin tur bland annat innebär att bemanning i våra verksamheter är avgörande för att vi ska kunna upprätthålla en fullgod verksamhet för våra invånare. Verksamheten behöver vara välfungerande ur flera perspektiv och därför är det viktigt att göra en balanserad bedömning inför mötena med varandra. Vi har haft pandemi under en lång tid och fler är idag vaccinerade än tidigare samtidigt som smittspridningen ökar snabbt. Många aktiviteter går därför inte längre att skjuta upp utan att det påverkar verksamheten.
Region Hallands ledningsgrupper behöver fortsätta diskutera tillämpning löpande.

Sammanfattat gäller detta för medarbetare inom Region Halland:

• Stanna hemma från jobbet direkt om du har sjukdomssymtom, även lindriga.
  • Håll avstånd till varandra även på jobbet till exempel i fikarum och använd skyddsutrustning enligt arbetsplatsens rutiner.
  • Vaccination minskar risken för att bli svårt sjuk och det är viktigt att ta påfyllnadsdosen. Vaccination mot covid-19 erbjuds på arbetstid inom Region Halland, vid en för verksamheten lämplig tidpunkt.
  • Medarbetare bör arbeta hemifrån i den mån som arbetet tillåter. Beslut om hemarbete fattas av närmaste chef.
  • Möten ska i första hand genomföras digitalt. Möten som inte kan genomföras digitalt kan genomföras fysiskt om Folkhälsomyndighetens rekommendationer kan efterlevas.
  • Utbildningar, konferenser och verksamhetsbesök ska i första hand genomföras digitalt. Utbildningar som inte kan genomföras digitalt kan genomföras fysiskt om Folkhälsomyndighetens rekommendationer kan efterlevas.
  • Resor som inte är nödvändiga ska undvikas.

Barn som är extra känsliga för luftvägsinfektioner rekommenderas vaccination mot covid-19 från fem års ålder

Under tisdagens presskonferens den 21 december, gav Folkhälsomyndigheten också ett nytt besked kopplat till vaccinationsarbetet. Barn som är extra känsliga för luftvägsinfektioner rekommenderas nu vaccination mot covid-19 från fem års ålder. Starten av denna vaccinationsinsats kan ske då aktuella barndoser finns tillgängliga och distribuerade runt om i landet, sannolikt under januari 2022. De särskilda grupper av barn denna rekommendation gäller finns definierade av Svenska Barnläkarföreningen. Utifrån dessa besked pågår nu arbete med att möjliggöra dessa insatser i Region Halland. Vi återkommer med information om hur detta kommer att gå till.

Publicerad: 2021-12-22