Covid-19 aktuellt 22 oktober

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Fortsatt rekommendation om Comirnaty (Pfizer) till alla födda 1991 och senare

Den 6 oktober 2021 beslutade Folkhälsomyndigheten att rekommendera paus för vaccinationerna med Modernas vaccin Spikevax till personer födda 1991 och senare. Beslutet gällde fram till den 1 december. Nu har Folkhälsomyndigheten beslutat att rekommendationen gäller fortsatt, alltså även efter den 1 december.

Personer födda 1991 och senare rekommenderas att få Comirnaty (Pfizer) som skydd mot covid-19. Det gäller både de som tidigare inte vaccinerats mot covid-19, och de som har fått Spikevax som första dos. Beslutet gäller även extradosen för de immunsupprimerade födda 1991 och senare som fått 2 doser Moderna tidigare. Det är samma intervall mellan doserna som tidigare, se rutin.

Bakgrunden till beslutet att pausa användningen av Spikevax för personer födda 1991 och senare är signaler om ökad risk för hjärtmuskelinflammation (myokardit) och hjärtsäcksinflammation (perikardit). Modernas vaccin innehåller mer verksam substans, mRNA, än Pfizers vaccin, vilket kan ge en mer kraftfull påverkan på immunförsvaret.

Vaccinationsbokningen är nu öppen för alla grupper som rekommenderas en tredje dos

Folkhälsomyndigheten rekommenderar en tredje dos vaccin till följande grupper:

• personer som bor på särskilt boende för äldre (SÄBO)
  • personer som har hemtjänst eller hemsjukvård
  • personer som är 80 år och äldre

Den tredje dosen rekommenderas när det gått 6 månader eller mer sedan dos 2 gavs.

Bokningen är nu öppen för alla de grupper som rekommenderas en tredje dos vaccin mot covid-19.

Ovanstående kommuniceras via 1177.se samt regionhalland.se och annonseras i dagspressen (lördag 23/10). Bokning ska i första hand göras digitalt på 1177.se/Halland, men vaccinationsbokningen på telefon finns för de som inte har möjlighet att boka digitalt. De som har hemtjänst eller hemsjukvård och är yngre än 80 år kan endast ringa och boka. Vaccinationsbokningen på telefon har öppet vardagar 8-16.

De som bor på särskilt boende för äldre kommer att erbjudas vaccination i sitt hem och behöver inte boka, detta gäller även de med hemsjukvård, om de inte kan ta sig till en vårdcentral.

Mer information om förändringarna den 1 november

Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer kring bland annat skyddsutrustning och provtagning träder i kraft den 1 november.
Vi planerar för mer information om detta i denna form på tisdag samt via en webbsändning som vänder sig till hallänningarna på onsdag.

Publicerad: 2021-10-22