Covid-19 aktuellt 26 januari

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Nuvarande nationella åtgärder förlängs i ytterligare två veckor

Under en presskonferens med socialministern och generaldirektören för Folkhälsomyndigheten idag, gavs beskedet att de nu gällande åtgärderna för att minska smittspridningen av covid-19 i samhället, kommer att ligga kvar i ytterligare två veckor. Detta på grund av de konsekvenser som den höga smittspridningen innebär, särskilt för samhällsviktiga funktioner. Scenarierna pekar på att vi snart når kulmen av smittspridningen och att många av åtgärderna successivt ska kunna avvecklas från den 9 februari. Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Ansträngt bemanningsläge inom hälso- och sjukvården innebär beredskap för prioriteringar

De senaste veckornas stegrande och nu rekordstora smittspridning, innebär att många är sjuka eller hemma i karantän. Detta drabbar många verksamheter i Halland där bemanningssituationen är hårt ansträngd. Inom Region Halland innebär det att olika enheter är olika drabbade och att läget snabbt förändras från en dag till en annan.

Just nu innebär det bland annat att flera av vårdcentralerna i Halland behöver prioritera akuta vårdbehov, vilket leder till att planerade besök måste om- eller avbokas – ibland med kort varsel. Alla verksamheter gör sitt yttersta för att få ihop scheman och flytta tider så att patienter ska kunna tas emot, men i dagsläget går det inte alltid att lösa planerade besök och därmed kan väntetiden till besök förlängas.

Aktuella uppdateringar: Justeringar för provtagning, munskydd och smittspårning inom vård och omsorg

Folkhälsomyndigheten har den senaste veckan genomfört flera förändringar i nationella rekommendationer för provtagning, karantänsregler och smittspårning. Med anledning av detta har nu en översyn gjorts av riktlinjer och rutiner i Halland. Rutinerna som nu är uppdaterade, kommer också att finnas i ny version på vårdgivarwebben inom någon timme:

• För att underlätta för verksamheterna har ändringar gjorts bland annat i hur omfattande smittspårning ska utföras inom vård och omsorg: Smittspårning covid-19, handläggning av personal- och patientfall i regional hälso- och sjukvård. Denna ersätter den tillfälliga rutin för smittspårning av personal och brukare i kommunalt ordinärt boende, som skickades ut förra veckan.
  • Smittspårningsriktlinjen i Kommunal vård och omsorg är inte klar, men uppdateras och kommer inom kort.
  • Det finns nu också ett uppdaterat flödesschema som tydligt visar när personal inom vård och omsorg ska stanna hemma, kan vara på jobbet och provtagning som ska genomföras:
    Provtagning av vård- och omsorgspersonal som utsatts för covid-19. Detta finns på vårdgivarwebben sidan för Smittspårning.
  • Den Tillfälliga begränsning av provtagning för att underlätta smittspårning inom ordinärt boende (hemtjänst) 220120-220206 gäller fortfarande.
  • Den övergripande Smittspårning av covid-19 i Region Halland är uppdaterad.

Kortfattat innebär förändringarna följande:

• Trippelvaccinerad symtomfri personal som är hushållskontakt kan arbeta men ska genomföra provtagning som en säkerhetsåtgärd enligt flödesschemat.
  • Munskydd (source control) ska nu användas hela tiden i vård och omsorgslokaler:  Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg.
  • Minskad smittspårning kring positiv symtomfri personal som använt munskydd (adekvat source control).
  • Provtagningstidpunkt (PCR- prov) för person som utsatts för covid-19 inom vård och omsorg har ändrats från tidigare från dag 5 till dag 4, räknas från den smittade fick symtom.
  • I smittspårning ska personer som haft covid-19 inkluderas från när det gått 3 månader sedan de var sjuka (tidigare var det 6 månader).
  • Inom slutenvården kortas isoleringstid av patient som utsatts för covid-19 från 7 dagar till 5 dagar.

Även Calicivirus (vinterkräksjuka) sprids

Förutom stor smittspridning av covid-19 i samhället sprids också andra virus i hög takt. Vi ser att calicivirus (vinterkräksjukan) och säsongsinfluensan sprids i hög grad. Vårdhygien uppmanar till uppmärksamhet på symtom hos patienter som är förenliga med dessa smittor och provta därefter.

Inget krav på läkarintyg för deltagare i program hos Arbetsförmedlingen

Förra veckan informerade vi om att kravet på läkarintyg de 14 första sjukdagarna föreslås att tillfälligt tas bort, men att det för arbetssökande, föräldralediga, studerande och egenföretagare behövs fortsatt sjukintyg till Försäkringskassan dag 8 tills beslut fattas i Riksdagen.
Nu har regeringen beslutat att ta bort kravet på läkarintyg för deltagare i program hos Arbetsförmedlingen. Om dag 8 i sjukperioden inföll innan den 19 januari 2022 behövs dock fortfarande läkarintyg till Arbetsförmedlingen. För mer information läs på: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler

Publicerad: 2022-01-26