Covid-19 aktuellt 27 juli samt övrig information från Smittskydd Halland

Ökning i antal påvisade fall covid-19

Under v 29 sågs en fortsatt ökning i antalet konstaterade fall av covid-19 i Halland (293 fall rapporterades till Smittskyddet, jämfört med 233 fall v 28). En ökning av antalet fall ses också nationellt och nivåerna är högre än förra sommaren. Nationellt rapporteras också en ökad belastning på sjukvården kopplat till covid-19. I Halland sjukhusvårdas just nu 11 personer som har eller som har vårdats med covid-19. I Sverige dominerar fortsatt Omikronvarianten och sekvensering visar att undergruppen BA.5 nu är den vanligast förekommande varianten. Även i Halland ses nu en trend till att BA.5 börjar dominera fallen. Den ökade smittspridningen i samhället innebär att vi åter behöver påminna om följande grundläggande åtgärder för att begränsa smitta, svår sjukdom och belastning på vården:

• Alla rekommenderas stanna hemma vid symtom på covid-19.
  • Alla invånare från 12 års ålder rekommenderas vaccination mot covid-19 för att förhindra svår sjukdom. Antal rekommenderade doser och intervall avgörs av ålder och ev riskgruppstillhörighet. Se Lathund för antal doser och intervall vid vaccination mot covid-19.
  • Testning för covid-19 vid symtom rekommenderas för personal, patienter och omsorgstagare inom hälso- och sjukvård och omsorg. Allmänheten rekommenderas inte testning vid lindriga symtom, men görs om läkare bedömer att diagnostiken behövs för fortsatt handläggning/behandling.
  • All vård- och omsorgspersonal behöver följa regional riktlinje om source control för minskad risk för smitta från personal till vårdtagare.

Övrig information från Smittskydd vecka 30

Apkoppor och vaccin

Smittspridningen av apkoppor fortsätter i världen och Sverige. I Sverige bedöms ca 40% av fallen smittade inom landet. I utbrottet i Sverige har överföring av viruset hittills skett via nära hudkontakt vid sexuella kontakter mellan män som har sex med män.

Sverige har, via beredskapsmyndigheten Hera, tilldelats ett vaccin som kan användas mot apkoppor, Jynneos. Vaccintillgången är begränsad (räcker till ungefär 1500 personer i Sverige). Användningen är i nuläget begränsad endast till personer som exponerats för viruset, d v s som så kallad postexpositionsprofylax. I ett första skede distribueras doser till Stockholm, Göteborg och Malmö, men även övriga regioner kommer tilldelas doser.

I Halland kommer Infektionskliniken ansvara för att tillhandahålla vaccin till berörda grupper.

Mer information om apkoppor finns att läsa hos Folkhälsomyndigheten.

Regional riktlinje om apkoppor finns på vårdgivarwebben.

Fågelinfluensa orsakar fågeldöd längs västkusten och på Gotland – låg risk för smitta till människa

Under juni och juli har ovanligt många sjuka och döda vilda fåglar (ffa havsfåglar) längs västkusten och på Gotland rapporterats till SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt), något som kopplats till spridningen av fågelinfluensa (H5N1) bland vilda fåglar. Fågelinfluensautbrottet har pågått sedan en längre tid tillbaka, men det faktum att smittspridningen pågår också över sommaren är ett nytt scenario.

Risken att den aktuella typen av fågelinfluensa smittar människor bedöms i nuläget vara mycket låg. Allmänheten rekommenderas dock, som alltid, att undvika att röra eller hantera döda eller sjuka fåglar.  Den metod som i nuläget används i Halland för påvisning av influensavirus (GeneXpert) ger positivt utslag också vid förekomst av fågelinfluensa (H5N1). Vid klinisk misstanke om fågelinfluensa (person med symtom på influensa, positivt influensatest och anamnes på hantering av stora mängder sjuka/döda fåglar) ska smittskyddet kontaktas för vidare analys av provet på Folkhälsomyndigheten.

För mer information, se SVA:s hemsida och Länsstyrelsen Halland.

Publicerad: 2022-07-27