Covid-19 aktuellt 27 juni

​Ökande antal fall av covid-19 i Halland

Antalet fall av covid-19 ökar nu i Halland. Det är en trend som vi delar med övriga regioner.

Det är olika varianter av omikron-viruset som dominerar och dessa ger oftast en mild sjukdomsbild, men det är rimligt att förvänta ett ökande sjukvårdsbehov kommande veckor som en följd av den ökade smittspridningen. I dagsläget vårdas 10 patienter på sjukhus i Halland med covid-19.

Smittskydd Halland och Vårdhygien Halland följer utvecklingen och har löpande kontakt med Folkhälsomyndigheten.

Ännu bedöms det inte finnas anledning att återgå till generell munskyddsanvändning i förebyggande syfte (source control). Detta kan dock bli aktuellt om läget förvärras och ökningen av smitta eskalerar.

Verksamheter uppmanas till tidig kontakt med Vårdhygien vid fall inom verksamheten för dialog kring insättning av åtgärder. Detta gäller såväl fall hos brukare/patienter som hos medarbetare.

Vid utbrott av covid-19 är det aktuellt med munskydd/source control samt eventuellt även provtagning av symtomfria personer för att kartlägga smittan.

Uppdaterat brev att använda när patient utsatts för smitta inom vården

På sidan Smittspårning finns sedan tidigare ett brev att använda när en patient har utsatts för smitta av covid-19 inom vården. Det är nu uppdaterat och dessutom översatt på engelska och arabiska. Brevet skickas digitalt via 1177.se eller, om det inte är möjligt via post, efter kontakt med Vårdhygien Halland (regional hälso- och sjukvård) eller Smittspårningsenheten (kommunal vård och omsorg).

Skriv alltid ut från vårdgivarwebben direkt för att säkerställa att det är den uppdaterade versionen av brevet.

Publicerad: 2022-06-27