Covid-19 aktuellt 27 september

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Förändrade besöksregler i hälso- och sjukvården

Från och med idag, den 27 september, gäller förändrade besöksregler som gör det möjligt för närstående att besöka en patient på ligger på sjukhus – eller följa med på ett vårdbesök. De nya besöksreglerna gäller både på sjukhus, vårdcentraler och andra mottagningar.

Det som ändrar sig i detta skede gäller besökande och medföljande till patienter. I vårdverksamheterna gäller i övrigt samma riktlinjer som tidigare, till exempel vad gäller användning av skyddsutrustning. Det betyder att patienter på besök på vårdcentral eller en mottagning på sjukhuset fortfarande ska ha munskydd som tidigare, det ska fortsatt vara avstånd mellan stolarna i väntrummet och patienterna ska hålla avstånd till andra.

Vägledning för verksamheterna finns i vårdriktlinjen Besökande, medföljande och gruppverksamhet i Region Halland under covid-19-pandemin, som omfattar både slutenvård och öppenvårdsmottagningar, och tagits fram gemensamt mellan förvaltningarna med stöd av Vårdhygien, Smittskydd och regional chefläkare. Vårdriktlinjen innebär fortfarande begränsningar för att skydda mot smitta och ger också möjlighet till lokala anpassningar. Exempelvis finns rekommendationer om hur många besökande och medföljande som är lämpliga och andra förutsättningar som är nödvändiga för att genomföra besök på ett säkert vis.

De nya reglerna i korthet:

För att besöka en patient på sjukhusavdelning gäller:

• Besöket ska vara anmält i förväg.
  • Max två besökare per patient samtidigt.
  • Besökaren får inte vara förkyld eller ha andra symtom på covid-19.
För att följa med en närstående till en mottagning på sjukhus eller till vårdcentral gäller:
  • En närstående får följa med till besöket.
  • Barn får ha båda vårdnadshavarna med sig, men helst inga syskon.
  • Medföljaren får inte vara förkyld eller ha andra symtom på covid-19
För gruppverksamhet gäller:
  • Den som deltar får inte vara förkyld eller ha andra symtom på covid-19
  • Deltagarna ska kunna hålla avstånd till andra personer.
  • Personer som inte kan medverka ska erbjudas likvärdigt alternativ

Nytt kommunikationsmaterial i form av till exempel affischer och bilagor till kallelser kommer att successivt ersätta tidigare material och förmedlas via förvaltningarnas kommunikationsfunktioner och även finnas tillgängligt på Vårdgivarwebben.

Publicerad: 2021-09-27