Covid-19 aktuellt 28 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Pandemi- och vaccinationsläge i Halland

Antal fall av covid-19 ökar i hela Europa och i Sverige – i linje med Folkhälsomyndighetens scenarier. Enligt scenarierna kommer ökningen att fortsätta och innebära en topp i mitten av januari.
I Halland ser vi samma trend. Smittan har ökat under de senaste sju veckorna och många är sjuka även i annat än covid-19. Det innebär att det är högt tryck i provtagningen, samt också en ökande andel bekräftade fall av covid-19 (7%). Svarstiderna ligger inom den utlovade svarstiden på tre dagar i de allra flesta fall – men det skiljer sig åt, något man tittar på för att åtgärda.

Under året har Deltavarianten varit dominerande i Halland, men nu syns en allt högre andel misstänkt Omikron bland de positiva fallen. Omikron kommer sannolikt att fortsätta öka och bli dominerande på samma sätt som utvecklingen varit i andra länder. Det man vet om omikron hittills är att den är väldigt smittsam, men inte ser ut att leda till svår sjukdom i normalfallet.

Antalet som vårdas på sjukhus med covid-19 har under den senaste tiden pendlat mellan 10-15 personer, varav upp till sex personer på IVA. Belastningen på hälso- och sjukvården är betydande, men inte på grund av covid-19-vård, utan för att det också är många medarbetare som är sjuka, sitter i karantän på grund av sjuka familjemedlemmar eller som vårdar sjuka barn.

Vi får ofta frågor om huruvida de som sjukhusvårdas för covid-19 är vaccinerade eller ej. Vi tittar inte på detta varje dag, men gör då och då uttag eftersom det finns ett stort intresse för frågorna. Sedan den 1 december tom den 23 december hade vi vårdat 39 personer på sjukhus p g a covid-19. Av dessa har 21 varit vaccinerade och 18 ovaccinerade. Ute i samhället är de flesta vaccinerade och risken för en ovaccinerad är mångfalt större att bli så svårt sjuk att sjukhusvård krävs. Bland de som är vaccinerade och ändå blir svårt sjuka finns ofta bakomliggande orsaker till svår sjukdom, så som ålder eller underliggande sjukdom.

Vad gäller vaccination mot covid-19, så ligger Halland strax över riket vad gäller vaccinationstäckning med dos 1 (ca 87%) och 2 (ca 82%). Personer över 65 år har nåtts med påfyllnadsdos i högre grad jämfört med riket än de yngre åldersgrupperna. Vaccinationsinsatsen fortsätter för att nå ovaccinerade, svårnådda grupper samt med påfyllnadsdoser för alla över 18 år. Dessutom fortsätter arbetet med att vaccinera skolungdomar samt barn 5-11 år i riskgrupper.

Budskapet inför nyårshelgen är att det går bra att träffas och umgås, men hellre i mindre grupper än stora sällskap, och den som kan bör vara vaccinerad. Man behöver också vara beredd på att ändra sin planer med kort varsel om någon får symtom. Fortfarande gäller att stanna hemma och provta sig vid minsta symtom.
Boka tid för vaccination så snart du har möjlighet och undvik att träffa personer i riskgrupp om du är ovaccinerad. Var noga med att hålla avstånd och om det inte är möjligt kan man använda munskydd.
För att minska risken att smitta personer som kan bli allvarligt sjuka av covid-19 samt vårdpersonal, är det fortsatt mycket viktigt att följa vårdens besked kring vad som gäller vid besök inom hälso- och sjukvården.

Publicerad: 2021-12-28