Covid-19, aktuellt 28 mars

Covid-19 blir anmälningspliktig sjukdom

Från 1 april kommer covid-19 klassificeras om från samhällsfarlig sjukdom till att bli en anmälningspliktig sjukdom. Det innebär att regering/riksdag tar beslut om nedklassning av sjukdomen, på Folkhälsomyndighetens initiativ. Detta görs utifrån hur man bedömer graden av samhällspåverkan som covid-19 innebär.

Sjukdomen regleras fortfarande under Smittskyddslagen och smittspårning ska även fortsättningsvis ske inom vård och omsorg.
Anmälan sker via det laboratorium som analyserar provet. Kravet på klinisk smittskyddsanmälan av behandlande läkare är borttaget. I enstaka fall kan smittskydd begära komplettering med klinisk anmälan och behandlande läkare blir i sådant fall kontaktad.

Utifrån smittläget i Halland – en del kvarstår, annat justeras

Av de som genomför provtagning har fortfarande en hög andel covid-19 och personer vårdas fortfarande på sjukhus på grund av sjukdomen. Fortsatta vaccinationsinsatser är mycket viktiga för att öka skyddet mot viruset i samhället och för individen och därmed väsentligt minska risken för allvarlig sjukdom och död på grund av covid-19.

Följande kvarstår utifrån smittläget i Halland:

– Patienter som söker vård och är förkylda eller har andra symtom på covid-19 ska även fortsättningsvis kontakta vården innan de kommer på besök.

– Infektionsingång eller liknande alternativ ska finnas kvar på vårdcentralen och andra akutverksamheter.

– Munskydd används av personalen när inte avstånd på minst 2 meter kan hållas (kommunicerade torsdagen den 17 mars) – rutinen finns på vårdgivarwebben på sidan om skyddsutrustning. Inga ändringar när det gäller övrig skyddsutrustning.

– Munskydd ska erbjudas till patienter och medföljande som vill använda munskydd

– Handsprit ska fortsätta erbjudas generöst på mottagningarna

– Möjlighet och uppmaning att hålla avstånd i väntrum, receptioner och liknande ska fortsätta inom vård och omsorg.

– Provtagning sker fortsatt utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer till de grupper som finns beskrivna på 1177.se/Halland. Genomförda test inom självprovtagning covid-19 kan även fortsättningsvis lämnas in på alla vårdcentraler – i låda utanför eller till vårdcentralen (kan skilja något beroende på vilken vårdcentral).

Följande justeras:

– Provtagning covid-19 (PCR): De bemannade provtagningsbodarna avvecklas. Från 1 april gäller att provtagning för dem utan e-legitimation, som ska genomföra provtagning vid symtom, sker på vårdcentralen. Kontakta vårdcentralen via telefon innan. Provtagning på medicinsk indikation sker som tidigare också via vårdcentralen.

– Självprovtagning covid-19 (PCR) för de grupper som vid symtom ska genomföra provtagning: Möjlighet att hämta test kommer finnas varje dag. Test finns att hämta i lådan utanför den vårdcentral där kvälls- och helgmottagningen finns i respektive kommun. I Kungsbacka är det utanför Närakutens infektionsmottagning där en låda står redan idag, i Halmstad blir det på Vårdcentralen Nyhem och i Varberg på Vårdcentralen Västra Vall. Falkenberg, Laholm och Hylte (ej söndagar) är utanför samma vårdcentral som idag. Som tidigare är det bra om test kan delas ut på arbetsplatser och till berörda patientgrupper i förebyggande syfte så att de, vid symtom på covid-19, snabbt kan genomföra provtagning utan att först behöva åka hämta ett test. Test för utdelning beställs via systemet Websesam på artikelnummer 611343 Självtest covid-19 (PCR) Mobilt-BankID.

Om smittläget förändras i Halland kommer ny bedömning göras av ovanstående. Vid eventuella justeringar återkommer vi med uppdaterad information.

Ambitionen är också fortsatt att ha beredskap för att snabbt kunna skala upp provtagningsflöden och andra strukturer igen om smittläget förvärras på nytt.

Publicerad: 2022-03-28