Covid-19 aktuellt 29 oktober

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Nästa vecka öppnar bokning för påfyllnadsdos vaccin mot covid-19

I veckan meddelade Folkhälsomyndigheten att fler grupper nu rekommenderas en påfyllnadsdos (tredje dos) vaccin mot covid-19. Det gäller personer 65 år och äldre samt personal inom hemtjänst, hemsjukvård och på särskilt boende för äldre (SÄBO).

Vaccination och bokning är möjlig tidigast sex månader efter dos 2, gäller både bokning digitalt och via telefon.

Bokningen kommer att öppnas stegvis i Region Halland.

• Tisdagen den 2 november öppnar bokningen för personer födda 1946 eller tidigare.
  • Torsdagen den 4 november öppnar bokningen för personer födda 1951 eller tidigare.

Tider bokas för vaccination mot covid-19 som innan för dessa grupper via 1177.se/Halland. För de som inte har möjlighet att boka digitalt går det bra att boka via vaccinationsbokningen, telefon 010-476 19 35.  Vi återkommer med planering för tredje dos för personer 65-69 år samt för personal inom hemtjänst, hemsjukvård och på särskilt boende för äldre (SÄBO)

Påfyllnadsdos tidigast 6 månader efter dos 2
Det måste ha gått minst sex månader innan man kan boka in eller få en tredje dos vaccin mot covid-19. Det är viktigt att alla i den aktuella gruppen kontrollerar när den andra dosen gavs. Information om det finns till exempel i vaccinationskort eller covidbevis.

Vaccination mot säsongsinfluensan

Parallellt med vaccinationen mot covid 19 påbörjas den årliga vaccinationen mot säsongsinfluensa. Bokningen öppnar nu på måndag den 1 november och tider finns tillgängliga från den 9 november. Bokning görs genom att man loggar in på 1177.se och där väljer sin vårdcentral. Har man ingen möjlighet att boka digitalt kan man ringa sin vårdcentral och boka tid.

Här finns mer information om vilka grupper som rekommenderas vaccination mot säsongsinfluensa: Vaccination mot influensa – 1177 Vårdguiden.

För att möta det stora behovet av vaccinationer ser Region Halland över möjligheterna att åter öppna vaccinationscentraler. Vi återkommer med besked så snart vi kan.

Publicerad: 2021-10-29