Covid-19 aktuellt 3 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Självprovtagning covid-19 förändras 6/12, självtest hämtas från låda

På måndag, den 6 december, tar Region Halland över hela flödet för självprovtagning covid-19. En låda är placerad på 14 vårdcentraler spridda över Halland och på sjukhusen i Halmstad, Varberg och Kungsbacka. Tillsammans blir det 17 utbudspunkter till skillnad från dagens 14. Veckan efter utökas utbudspunkterna till att alla vårdcentraler har en låda.

Invånaren behöver inte längre boka tid utan åker till en plats där det finns låda och hämtar ett test. Går och sätter sig i bilen eller åker hem. Steg 1 är sedan att logga in och registrera sig provtagningskit på 1177.se. Därefter genomförs provtagningen och provröret i sin lilla påse lämnas in i ett litet hål i den låsta delen av lådan. Provsvar får invånaren sedan som vanligt via 1177.se.

Om någon i en familj är frisk kan den personen med fördel hämta självtest till sjuka familjemedlemmar som slipper ge sig ut. Viktigt dock att självtest endast hämtas till personer som har symtom eller ingår i smittspårning, ett test per person som berörs – inte fler. Det är samma provtagningskit som använts en längre tid på självprovtagningen i Halmstad, Laholm och Hylte. För invånarna i Falkenberg, Varberg och Kungsbacka är de nya men skiljer sig bara något. På självprovtagningen är det alltid PCR-test vilket är den säkra sortens test. Snabbtest som köps i butik är inte lika tillförlitliga och bör inte användas.

Barn och andra som behöver stöd av undersköterska vid självprovtagning erbjuds det även fortsättningsvis på en plats per kommun. På samma plats sker provtagning för invånare som inte har e-legitimation eller svenskt personnummer. Ingen bokning behövs utan det är drop-in vardagar. I samband med detta stänger provtagningen på pandemimottagningarna.

Eftersom regionen nu kommer gå från 14 utbudsplatser till 17 och sedan en vecka senare utökar till cirka 50 platser så tas möjligheten till hemleverans bort. Bedömningen är att alla invånare har lika nära till vård när det gäller provtagning som vid andra behov när varje vårdcentrals huvudmottagning kommer ha en låda för hämtning och lämning av självtest covid-19.

De 14 vårdcentralerna som kommer ha låda från 6 december är:
*(erbjuder dessutom extra stöd och provtagning för dem som inte kan logga in på 1177.se):

Laholm

• Vårdcentralen Centrum Laholm* (även helger)
  • Närvård Knäred

Halmstad

• Vårdcentralen Bäckagård
  • Halmstad arena (Vårdcentralen Nyhems låda)*
  • Amadeuskliniken Fyllinge

Falkenberg

• Vårdcentralen Falkenberg* (även helger)
  • Vårdcentralen Ullared*

Varberg

• Vårdcentralen Håsten*
  • Vårdcentralen Tvååker
  • Vårdcentralen Veddige

Kungsbacka

• Vårdcentralen Kolla*
  • Vårdcentralen Särö
  • Vårdcentralen Åsa

Hylte

• Vårdcentralen Hylte* (även lördagar)

Dessutom låda på Halland sjukhus – på plats varje dag, även helger

• Halmstad – på parkeringen utanför psykiatrin, uppe vid pandemimottagningen
  • Varberg – där självprovtagning finns idag
  • Kungsbacka – utanför infektionsmottagningen till Närakuten (ej huvudingången)
På sidan om självprovtagning covid-19 på 1177.se/Halland finns från måndag morgon information om nya självprovtagningen, alla provtagningsplatser, öppettider med mera.

Publicerad: 2021-12-03