Covid-19 aktuellt 3 februari

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Många åtgärder mot covid-19 upphör den 9 februari

Den höga vaccinationstäckningen i kombination med att omikronvarianten ger färre fall av allvarlig sjukdom jämfört med andra varianter har minskat belastningen på samhället. Även om pandemin inte är över är det därför möjligt att avveckla de flesta åtgärder mot covid-19 onsdagen den 9 februari. Folkhälsomyndigheten föreslår också regeringen att covid-19 ska upphöra att vara en allmän- och samhällsfarlig sjukdom. Om en omklassificering träder i kraft kan det komma att bli förändringar i arbetet med smittspårning, provtagning och karantän. Vad det innebär för vårt arbete är i nuläget inte klarlagt.

Region Halland följer nationella myndigheters rekommendationer och kommer att justera gällande rutiner, riktlinjer och rekommendationer i linje med dagens besked, så att det är klart den 9 februari.

Förändringen kommer att innebära att många åtgärder tas bort, samtidigt som individen har ett fortsatt stort ansvar att inte föra smittan vidare genom att stanna hemma när man är sjuk med symtom på covid-19 och att vaccinera sig. Folkhälsomyndigheten rekommenderar vuxna personer som inte har vaccinerat sig att vidta särskilda försiktighetsåtgärder. Det innebär att dessa personer bör undvika trängsel och stora folksamlingar inomhus.

Folkhälsomyndigheten säger också att återgång till arbetsplatserna för de som kunnat arbeta hemma, bör ske successivt för de som arbetat hemifrån för att motverka omfattande smittspridning och samtidig sjuklighet i dessa grupper. Hur den successiva återgången bäst sker är upp till arbetsgivaren att bestämma utifrån den specifika arbetsplatsens förutsättningar. Vi återkommer till vad detta kommer att innebära för Region Hallands medarbetare.

Detta gäller inom vård och äldreomsorg från den 9 februari

Från den 9 februari rekommenderas regionerna att fokusera testning och smittspårning till att skydda sköra grupper inom hälso- och sjukvården och omsorgen. Region Halland återkommer med beskrivning av vad detta innebär för vård och omsorg inom länet:

– Hälso- och sjukvårds- och äldreomsorgspersonal, patienter och omsorgstagare ska testas vid symtom på covid-19.

– Den som testas positivt för covid-19 ska stanna hemma/undvika nära kontakt med andra i minst 5 dagar varav 2 dygn utan feber och med klar förbättring. Rekommendationen kompletterar rekommendationen om stanna hemma och undvika nära kontakt med andra vid sjukdom.

– Fortsatt arbete med riskreducerande åtgärder efter riskbedömning.

Läs hela nyheten från Folkhälsomyndigheten: De flesta åtgärder mot covid-19 upphör den 9 februari — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

Publicerad: 2022-02-03