Covid-19 aktuellt 30 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland:

Uppmaning till frikostig screening för covid -19 för vårdpersonal efter utlandsresa

Resor utomlands är förknippat med ökad risk för covid-19. Sedan 23 december ska alla inresande till Sverige PCR-provta sig direkt efter ankomst.

Vårdhygien och Smittskydd Halland rekommenderar utöver denna pcr-testning en frikostig antigenprovtagning för vårdpersonal som varit utomlands som en extra försiktighetsåtgärd. Symtomfri personal som tagit prov pga utlandsresa får arbeta i väntan på pcr-provsvaret. Svarstiden på pcr-test i dagsläget är längre pga hög belastning på lab.

Kompletterande antigentestning innebär en ökad trygghet i väntan på provsvar och ger även möjlighet att fånga ett eventuellt insjuknande följande dagar i mycket tidigt skede.

Provtagningen innebär att antigentest tas inför varje arbetspass de första sju dagarna efter hemkomst och gäller:

– oavsett vaccinationsstatus

– oavsett genomgången covid-19 senaste 6 månaderna

– endast symtomfri vårdpersonal både inom kommun och region

Om symtom uppstår ska nytt PCR-prov tas och individen stanna hemma. Positivt antigentest ska följas upp och verifieras med pcr-test enligt rutin. Personalen går då hem i väntan på provsvar.

Provtagning covid-19 på Landvetter är igång

Hallänningar som anländer till Landvetters flygplats har nu möjlighet att genomföra självtest covid-19 på flygplatsen direkt. Provtagningen är kostnadsfri för personer folkbokförda i Halland som anländer från en utrikesresa. Själva provtagningen sker i ankomsthallen och kan tas medan man väntar på sitt bagage. Proverna analyseras och man får sitt provsvar efter 48–72 timmar genom att logga in med en personlig kod på direkttest.se. Provsvar förs över till journalsystemet i Region Halland för att möjliggöra smittspårning. Mer information bland annat på 1177.se/Halland.

Publicerad: 2021-12-30