Covid-19 aktuellt 30 september

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Förtydligande om vad som gäller i hälso- och sjukvården:

Vaccinerad eller ovaccinerad medarbetare?

I vården rekommenderas fortsatt att hålla avstånd, tillämpa basala hygienrutiner och använda munskydd och andra åtgärder för att skydda sig själv och andra på samma sätt som gällt de senaste månaderna. Detta ger ett gott skydd mot smittspridning i vårdsituationer. Det rekommenderas inte någon åtskillnad i försiktighetsåtgärder i vården mellan ovaccinerade och vaccinerade personer.

Användning av skyddsutrustning, främst munskydd

När det gäller användning av skyddsutrustning (munskydd i första hand i detta fall) och att hålla avstånd har inget förändrats sedan justeringen i somras. Rekommendationen innebär att man behöver ha munskydd i de situationer där man inte kan hålla avstånd. Detta gäller både för personal och patienter, dvs såväl i vårdrum, väntrum som personalrum.

Till följd av Folkhälsomyndighetens och Regeringens nya bestämmelser om rekommendationer i samhället, kommer det därmed uppstå en skillnad mellan vårdinrättningar och övriga samhället. Exempelvis kan man gå på bio utan munskydd men hålla avstånd i väntrummet på vårdcentralen. Detta kan komma att förändras, men just nu gäller alltså samma rekommendationer som för en månad sedan i vårdsammanhang. Det som är förändrat är möjligheten att följa med på vårdbesök eller göra besök i hälso- och sjukvården.

Det finns olika anledningar till att man använder exempelvis munskydd:

• Personlig skyddsutrustning: Medarbetarnas skydd mot att smittas på arbetet.
  • Source control: Utrustning och åtgärder som används för att hindra att den som vidtar dem smittar andra. Skyddar både ur patientsäkerhetsperspektiv (patienter smittas inte av andra patienter eller personal som gör source control) såväl som ur arbetsmiljöperspektiv (de som arbetar löper mindre risk att smittas av kolleger eller patienter som gör source control).
  • Skyddsutrustning: Patienter i vården bär skyddsutrustning för att minska risken att smittas själva.

Påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 till vissa grupper

Nu rekommenderar Folkhälsomyndigheten en påfyllnadsdos (tredje dos) vaccin till vissa grupper.
Orsaken är att man ser att skyddet mot covid-19 efter två doser minskar över tid och att man kopplat till detta får signaler om ett ökat antal covid-19-infektioner bland vaccinerade inom äldreomsorgen. Följande grupper är aktuella för en tredje dos:

• Boende på särskilt boende för äldre (SÄBO)
  • Personer med hemtjänst beslutade av kommun/och personer med hemsjukvård
  • Alla över 80 års ålder

En dos mRNA covid-19 vaccin rekommenderas sex månader eller senare efter att dos 2 givits.

I Halland pågår arbetet med att se över och utöka tillgången till vaccinationstider så att behovet i ovanstående grupper säkerställs. Den digitala bokningstjänsten och vaccinationsbokningen på telefon förbereds, besked kommer inom kort både internt och externt gällande när bokningen öppnar. Personer som bor på SÄBO kommer att erbjudas vaccination där.

Screening av personal efter semester upphör

I augusti uppmanades symtomfri personal som kom tillbaka efter semester att provta sig. Denna uppmaning upphör nu. Generell screening av symtomfri personal ska endast användas vid mycket hög samhällsspridning eller om det är ett större smittutbrott på arbetsplatsen.
På vårdgivarwebben finns rutinerna för provtagning med antigentest.

En affisch att sprida vidare i dina nätverk

Du som är vuxen och ännu inte vaccinerat dig mot covid‑19 bör ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Det gäller även om du bara tagit första dosen. Affischen går att skriva ut i såväl A4 som A3. Du hittar den här.

Publicerad: 2021-09-30