Covid-19 aktuellt 4 oktober

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Vaccination mot covid-19 – aktuellt

Påfyllnadsdos (tredje dos) vaccination mot covid-19

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att Spikevax (Moderna) ges som halv dos (50 µg) för påfyllnadsdos (tredje dos) medan Comirnaty (Pfizer/BioNtech) ges som en full dos till personer boende på SÄBO, personer med hemtjänst beslutad av kommun, personer med hemsjukvård samt personer över 80 år. Påfyllnadsdos rekommenderas när det gått 6 månader eller mer sedan dos 2 gavs. I första hand rekommenderas att samma mRNA-vaccin som gavs som dos 1 och 2 också används som dos 3. Om den vaccinsorten inte finns att tillgå kan annat mRNA-vaccin ges. För de som fått Vaxzevria (Astra) som dos 1 och 2 kan valfritt mRNA-vaccin ges som dos 3.

Extrados vaccination mot covid-19 till personer med kraftigt nedsatt immunförsvar

Folkhälsomyndigheten rekommenderar fortsatt att personer med nedsatt immunförsvar ges en full dos mRNA-vaccin som extra dos. Extrados rekommenderas när det gått 2 månader eller mer sedan dos 2 gavs. I första hand rekommenderas att samma mRNA-vaccin som gavs som dos 1 och 2 också används som extra dos. Om den vaccinsorten inte finns att tillgå kan annat mRNA-vaccin ges.

Barn 12-15 år vaccination mot covid-19

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att Comirnaty (Pfizer/BioNTech) används för vaccination mot covid-19, när det gäller barn 12-15 år.

Samvaccination säsongsinfluensa och covid-19

Grunden är att det mellan vaccination mot covid-19 och andra vaccinationer ska vara minst 7 dagars intervall. För barn 12-17 år gäller detta alla vaccinationer inklusive vaccin mot säsongsinfluensan.
Enda undantaget till ovanstående är att man till vuxna kan ge covid-19-vaccin samtidigt med standarddosvaccin mot influensa (VaxigripTetra). För vissa sköra individer där även milda biverkningar, exempelvis i form av feber, kan påverka bakomliggande sjukdom negativt kan man överväga att vänta 7 dagar eller mer mellan vaccination mot covid-19 och influensa.
Undantaget gäller alltså inte högdosvaccin mot säsongsinfluensa (Fluzone High-Dose/Efluelda) som fortsatt skall ges med minst 7 dagars mellanrum till vaccin mot covid-19.

Uppdaterad smittspårningsriktlinje och checklista

Smittspårningsriktlinje och checklista till behandlande läkare har uppdaterats med bland annat förtydligande om dokumentationskrav av vilka förhållningsregler som givits till hushållskontakter.
Eftersom hushållskontakter betraktas som misstänkta fall av covid-19 omfattas de av bindande förhållningsregler och vilka förhållningsregler som givits ska framgå i respektive individs journal.
Förslagsvis genom hänvisning till att man ”givit förhållningsregler enligt smittskyddsblad hushållskontakter”. Version/datum på smittskyddsbladet, måste också framgå.
Observera att detta inte gäller hushållskontakter som är fullvaccinerade eller haft covid-19 senaste 6 månaderna, då de är undantagna från förhållningsregler.
Läs mer på vårdgivarwebben.

Publicerad: 2021-10-04