Covid-19 aktuellt 5 november

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Avgiftsfria sjukresor i samband med vaccination mot covid-19 – förlängs och utökas att omfatta fler

Även i fortsättningen kommer det att vara möjligt att få avgiftsfri sjukresa i samband med vaccination mot covid-19 för personer med hemtjänst (ej inskrivna i hemsjukvård) samt personer med LSS-insatser (exkl. personer i LSS-boende). Förlängningen gäller till och med 2022-12-31 och i samband med vaccination mot covid-19. Det beslutet har Regionstyrelsen fattat.

I den pågående vaccineringen mot covid-19 vaccinerar kommunerna personer på särskilt boende för äldre samt personer med hemsjukvård som inte kan ta sig till vårdcentral. Övriga personer med hemsjukvård ska vaccineras på sin vårdcentral. Därför kommer även personer som är inskrivna i hemsjukvården, och som kan och vill vaccinera sig mot covid-19 på en vårdcentral, att kunna få avgiftsfri sjukresa dit.

Från och med igår redovisar vi Folkhälsomyndighetens statistik över antal fall av covid-19, på Region Hallands webbplats

Från och med torsdagen den 4 november kommer statistiken som Region Halland visar över antalet bekräftade fall av Covid -19 i regionen, från Folkhälsomyndigheten. Det gäller också siffran över totalt antal avlidna. När det gäller siffrorna om antal registrerade fall i kommunerna hänvisar vi till Folkhälsomyndighetens webbplats.

Region Halland visar inte längre egen statistik av totalt antal fall i regionen.  Det gäller också siffran över totalt antal avlidna. Istället återger vi Folkhälsomyndighetens statistik, som också finns tillgänglig på myndighetens webbplats. När det gäller antalet fall i kommunerna hänvisar vi numera till Folkhälsomyndighetens webbplats.

Statistik som till synes visar samma sak kan tas fram vid olika tidpunkter och med olika urval. Detta innebär att de exakta siffrorna kan variera något utan att det leder till andra slutsatser. Genom att övergå till att endast återge Folkhälsomyndighetens uppgifter över antalet fall och avlidna vill vi undvika missförstånd på grund av olika sifferuppgifter som baseras på olika tidsperioder, urval och definitioner.

Alla regioner rapporterar till Folkhälsomyndigheten och myndighetens siffror för Halland är jämförbara med andra kommuner och regioner.

De senaste två veckorna är det 184 nya konstaterade fall av covid-19 enligt den definition Region Halland och Folkhälsomyndigheten nu använder.

På Region Hallands webbplats på sidan Läget i Halland hittar du statistiken.

Vaccinationsbuss på väg – nästa stopp Halmstad!

Denna vecka, onsdag-fredag, gör Region Hallands vaccinationsbuss sin premiärtur, med första stopp i Laholm. Nästa vecka den 11 november kommer bussen till Hallarna i Halmstad. Detta är ett sätt att göra det lite enklare att vaccinera sig genom att man inte behöver boka tid. Bussen erbjuder drop-in tider för personer 16 år och äldre som vill vaccinera sig med dos 1 eller dos 2, men också drop-in för de som rekommenderas en tredje dos vaccin mot covid-19, personer födda 1951 eller tidigare som har fått dos 2 för minst 6 månader sedan.

Här finns bussen den 11 november:

Plats: Hallarnas gula parkering, vid XXL

Tid: Torsdag 11 november klockan 14-19

Drop-in – öppet för följande grupper:

Dos 3: Personer födda 1951 eller tidigare som har fått dos 2 för minst 6 månader sedan

Dos 1 och 2: Personer 16 år eller äldre

Fler platser och tider kommer allt eftersom bussens fortsatta rutt planläggs.

Viktigt att ovaccinerade personer testar sig efter resor

Med anledning av att många nu reser utomlands så vill Smittskydd Halland uppmärksamma alla resenärer på att ovaccinerade personer från 6 år och uppåt som rest utanför Norden ska testa sig för covid-19 vid hemkomsten till Sverige. Detta inkluderar alltså skolbarn och omfattar t.ex. de barnfamiljer som nu rest utomlands under höstlovet.

För vaccinerade personer, som rest utanför Norden, så ska de provta sig om de får symtom inom 14 dagar efter hemkomst från resan.

Hur länge måste man vara hemma om man är förkyld eller har symtom på covid-19?

Från 1 november gäller även nya rekommendationer från Folkhälsomyndigheten kring hur länge man behöver vara hemma när man blivit förkyld eller fått andra symtom på covid-19. Här finns mer information kring olika grupper: Nya rekommendationer från 1 november och start för influensavaccination (regionhalland.se)

Flera frågor har ställts kring vad som gäller ovaccinerade personer över 6 år som får symtom, men av någon anledning inte provtar sig för covid-19. Följande gäller

• Ovaccinerad person över 6 år som inte provtar sig vid symtom ska vara hemma minst 7 dygn samt dessutom vara förbättrad och feberfri senaste 2 dygnen innan återgång till skola/arbete. Detta omfattar alltså även barn i grundskoleåldrarna. Det här är samma regler om hur länge man ska vara hemma som om det vore bekräftad covid-19.
  • Ovaccinerad person men som haft bekräftad covid-19 senaste 6 månaderna är undantagen och behöver bara stanna hemma tills hen är frisk samt 1 dygns feberfrihet.

Publicerad: 2021-11-05