Covid-19 aktuellt 6 december

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Från torsdag kan alla från 50 år boka dos 3

Nu släpps ännu en grupp på bokningen för tredje dos vaccin mot covid-19. Från torsdag den 9 december kan personer som är 50 år eller äldre (födda 1971 eller tidigare) boka tid för dos 3.

Anledningen är att det i dagsläget finns många lediga tider i närtid, som riskerar att inte bokas upp.

Det finns gott om tider även om fler kan boka. Tidsgränsen mellan andra och tredje dos gör att de olika åldersgrupperna inte konkurrerar om samma tider. I dagarna går ett vykort ut till alla hallänningar som är 65 år eller äldre med en uppmaning att boka en tredje dos vaccin mot covid-19. Detta eftersom vi ser att gruppen som är 65 år och äldre ännu inte har bokat sin tredje dos i den utsträckning vi önskar och vi vill påminna dem om att möjligheten finns. Nu är de inte längre ensamma om att kunna boka tid och ännu fler kommer att släppas på framöver.

En viktig uppmaning är att alla som kan bokar digitalt via 1177.se/Halland. Detta är för att vi ska få ett så bra flöde som möjligt och för att kunna använda möjligheten att boka via telefon till dem som inte kan boka på annat sätt.

Vaccinationsbokningen är just nu öppen för den som:

– är född 1961 eller tidigare (1971 eller tidigare från torsdagen den 9/12)

– arbetar inom hemtjänst, hemsjukvård eller särskilt boende för äldre. Du får mer information från din arbetsgivare om hur du bokar.

– är 18 år eller äldre med insatser enligt LSS eller beslut om assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken.

– är 18 år eller äldre och tillhör en medicinsk riskgrupp för svår covid-19-sjukdom.

Smittläget på webben uppdateras oftare från och med idag

Med anledning av det ökade smittläget kommer vi att uppdatera statistiken på regionhalland.se oftare från och med idag. Antal sjukhusvårdade uppdateras måndag, onsdag och fredag, ca kl 14:00. Registrerade fall av covid-19 samt avlidna publiceras tisdagar och torsdagar, ca kl 14. Antal genomförda provtagningar covid-19 publiceras tisdagar istället för torsdagar.

Publicerad: 2021-12-06