Covid-19 – Aktuellt 7 juli

Verksamhetsansvarig kan besluta att fler smittskyddsåtgärder behövs för den enskilda verksamheten

Smittspridningen av covid-19 i Halland och i övriga Sverige har ökat som rapporterat tidigare. Sedan i måndags, den 4 juli, ska munskydd (source control) användas av personal inom vård, omsorg och tandvård i möten med patient och omsorgstagare när avståendet är mindre än 2 meter. Det har varit smittutbrott lokalt såväl inom vården som omsorgen. Sommarbemanningen är sårbar och påverkas när flera behöver stanna hemma med förkylningssymtom eller konstaterad covid-19. Halland sjukhus och Psykiatrin Halland har infört screening av patienter (provtagning med antigentest av symtomfria) som ska läggas in på vårdavdelning. Personer med minsta förkylningssymtom provtas, som tidigare, med PCR för att få ett säkrare provsvar. Det gäller även de patienter som redan genomgått screening men sedan får symtom.

Som tidigare kan ansvarig för en verksamhet ta beslut om att införa ytterligare åtgärder för att förhindra smittspridning, se rutinen Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg på sidan om Skyddsutrustning på vårdgivarwebben. Bedömningen görs av ansvarig för aktuell verksamhet bland annat utifrån hur många som är sjuka i personalen, bemanningssituationen, smittläge, lokaler och möjlighet att hålla avstånd. Verksamhetsansvarig kan med fördel ta stöd av Smittskydd Halland (smittskydd@regionhalland.se) eller Vårdhygien Halland (vardhygien.halland@regionhalland.se)

Vid utbrott inom en verksamhet gäller som alltid särskilda regler. Kontakta Vårdhygien (regional vård) eller Pandemimottagningen (kommunal vård) vid utbrottssituationer.

Stanna hemma vid symtom och provtagning för personal inom vård och omsorg

All personal ska direkt stanna hemma om de blir förkylda eller får andra symtom på covid-19. Som tidigare ska personal inom vård, omsorg och tandvård dessutom genomföra provtagning med PCR. Självprovtagningens självtest covid-19 delas ut på arbetsplatsen till medarbetare eller finns att hämta på en plats per kommun i Halland, se 1177.se/Halland. Genomfört prov kan lämnas in på samtliga vårdcentraler i Halland. En del vårdcentraler har lådan för självprovtagningen utanför. De vårdcentraler som inte har lådan ute ska vid entrén ha tydlig hänvisning hur provet kan lämnas in på ett smittsäkert sätt.

Alla med förkylningssymtom som genomfört PCR-test eller snabbtest (antigentest) och får provsvar som visar covid-19 (positivt provsvar) ska stanna hemma minst 5 dagar från första symtom. Om man fortfarande har feber eller andra symtom ska man vara hemma längre. Man ska alltså vara hemma i minst 5 dagar och feberfri i minst 2 dagar och må väsentligt bättre innan man går tillbaka till jobb och andra sociala sammanhang. Antigentest med positivt provsvar genomförda i vården ska alltid bekräftas med ett PCR-test.

Med vänliga hälsningar
Ola Johansson