Covid-19 aktuellt 8 mars

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Ännu inga förändringar i användningen av munskydd (source control)

Smittskydd Halland och Region Halland förväntar sig att förändringar kring riktlinjer om munskydd (source control) från Folkhälsomyndigheten kommer. När och hur riktlinjerna kommer se ut är inte klart. Till dess gäller dock nuvarande rutin för munskydd i Region Halland. Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg

Fler ska provtas för covid-19 inför utskrivning till kommunal vård och omsorg

Det genomförs screeningprovtagning för covid-19 för alla som skrivs ut från sjukhus till kommunal vård och omsorg. Tidigare har alla som haft covid-19 de senaste 6 månaderna undantagits från denna provtagning. Rekommendationen har nu ändrats till att endast de som haft covid-19 någon gång de senaste tre månaderna undantas från provtagningsrekommendationen. Läs mer i vårdriktlinjen Screening covid-19 inför utskrivning till kommunal vård och omsorg.

Nytt vaccin mot covid-19 tillgängligt i Halland

Det nyligen godkända vaccinet Nuvaxovid finns snart tillgängligt i Halland. Det är ett proteinbaserat vaccin som är framtaget i en mer traditionell process än de sedan tidigare väletablerade mRNA-vaccinerna.
Nuvaxovid är godkänt för personer från 18 år och kommer primärt att användas till följande grupper:

– Personer med kraftigt nedsatt immunförsvar där man efter mRNA-vaccination har ett lågt eller icke-mätbart antikroppssvar mot covid-19.

– Personer som på grund av allergi eller kraftiga biverkningar inte kunnat ta eller fortsätta sin vaccination med mRNA-vaccin.

– Även personer som tidigare av andra skäl avstått vaccination med mRNA-vaccin kan boka tid för vaccination med Nuvaxovid.

Personer som har ett kraftigt nedsatt immunförsvar kommer att kontaktas av sin behandlande läkare för eventuell antikroppsprovtagning och remittering till vårdcentral som har Nuvaxovid, alternativt kan personen själv kontakta sin behandlande läkare. Personer som på grund av allergi eller biverkningar av andra covidvaccin avråtts från mRNA-vaccination kan, efter att ha rådfrågat sin läkare, ringa vaccinationsbokningen 010-476 19 35. Personer som av andra skäl valt att avstå vaccination kan även de ringa för att boka en vaccinationstid.

Nuvaxovid rekommenderas inte till gravida i nuläget.

Publicerad: 2022-03-09