Covid-19: Infektionsingångar, spot check och liknande ska vara kvar

Åtgärder och rutiner som utformats för smittsäkert patientinflöde ska vara kvar.
​Smittskydd Halland, vårdhygien och regional chefläkare vill efter inkomna frågor förtydliga att de åtgärder och rutiner som utformats för smittsäkert patientinflöde (t.ex separata infektionsingångar, separata patientflöden, spotcheck och liknande) som etablerats under pandemin ska vara kvar.

Gäller vårdcentraler, akutmottagningar och andra mottagningar som har oplanerade akuta flöden av patienter. Förändringen kring munskydd (source control) och att screening av symtomfria tagits bort innebär alltså ingen förändring när det kommer till separata flöden för patienter med luftvägsinfektioner och andra smittsamma åkommor.

Gemensamt regionalt arbete kommer att påbörjas med hur patienter med smittsamma infektioner ska hanteras, även när pandemin avslutats, så att det kan ske på ett mer smittsäkert och enhetligt sätt än tidigare.

Publicerad: 2022-06-03