Covid-19: Information om smittläge och vaccination

Uppdatering smittläge och påverkan inom hälso- och sjukvården

Smittläge i Halland

Vi har fortsatt högt smittläge i Halland. Mängden muterat virus ökar i hela landet och så också i Halland. Enligt Folkhälsomyndigheten är nu hälften av de positiva provsvaret muterat viras. Muterat virus innebär inte några andra än redan gällande rekommendationer. Det finns idag inget klart svar på om det finns ytterligare nya fall av annat muterat virus än den brittiska varianten.

Hög belastning på sjukhuset

Just nu ökar antalet sjukhusvårdade med covid-19. Antal patienter har nästan fördubblats på två veckor. Idag vårdas 52 personer varav 4 får intensivvård.

Glädjande är att färre av våra äldsta behöver vård eftersom vi nu har en vaccinationstäckning av boende på kommunens särskilda boenden på nära 90%. De som hittills kunnat boka in sig för vaccinering och som ingår i fas 2 är personer som är 80 år och äldre. Den gruppen är ca 20.000 personer i Halland och här ser vi att nästan 90% har fått en första dos alternativt fått sin första tid till vaccination. Det innebär att den höga smittan ses i yngre åldersgrupper – främst i arbetsför ålder. Ovanstående innebär också att de som behöver sjukhusvård nu främst är personer mellan 50-80 år.

Huvudbudskap: Vi vet att det är utmanande att följa de rekommendationer som gäller, men det finns stor risk att smittas av covid-19 i Halland just nu.
Undvik att bli sjuk eller att smitta andra och bidra därmed till andras hälsa och mindre belastning på Hälso- och sjukvården.

För att hålla sig frisk:
• Inte träffa nya kontakter
• Jobba hemifrån om du kan
• Stanna hemma vid minsta symtom och provta dig
• Hålla avstånd även utomhus

Uppdatering vaccineringsläget

Digital bokning
Imorgon torsdag, är det återigen möjligt för invånare att boka tid för vaccination digitalt – fast få med hjälp av BankID. På grund av risk för överbelastning informerar vi inte om specifik tid då tjänsten öppnar. Öppning sker under dagen.
De som kan gå in och boka tid från och med imorgon är personer som är över 70 år.

Som vårdnära personal ingår jag i fas 2 – när är det min tur?
Som vårdnära personal ingår man i fas 2 som nu pågår. Det är dock mängden vaccin som styr i vilken takt vi kan vaccinera.
Det är ännu inte dags för vaccination för privata vårdgivare. Inte heller för tandvården eller personal inom LSS och personlig assistens.
Ni kommer att få reda på när det är dags via detta utskick, på Region Hallands hemsida och via er avtalsförvaltare.
När det är dags kommer ni att få boka in er för vaccination på valfri vårdcentral.

Välja vaccin?
Med många vaccin i omlopp diskuteras också vilket vaccin som kan vara bäst. Det kommer inte vara möjligt att välja vaccin. Alla vaccin oavsett tillverkare ger ett bra skydd mot covid-19. Studier har visat att Astra Zenecas vaccin ger ett bra skydd mot covid-19 även om man är äldre än 65 år. Om det finns särskilt medicinskt skäl att inte ta ett vaccin, vi reda på det genom att hälsodeklarationen fylls i inför vaccinering och då görs bedömningen av läkare. Vi får flera sorter som distribueras överallt i Halland, därför går det inte heller att veta var och när ett visst vaccin finns på olika vårdcentraler.

Här finns Vägledning för kommunikation om olika vaccin

Publicerad: 2021-03-11