Covid-19: Information om vaccination

Region Halland uppmuntrar alla medarbetare i Region Halland att vaccinera sig om man ännu inte tagit doser enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. För en majoritet av medarbetare innebär rekommendationerna i nuläget tre doser.

Vaccination mot covid-19 är ett erbjudande och bygger på frivillighet.
Syftet med vaccination är att ge skydd mot allvarlig sjukdom och död i covid-19. Tre doser innebär hos yngre personer som ej är i riskgrupp ett gott skydd mot allvarlig sjukdom. Med nuvarande virusvarianter ger vaccination endast ett mycket begränsat skydd mot smittspridning.

Lathund för gällande rekommendationer om antal doser och intervall vid vaccination mot covid-19 finns här.

Samlad information om vaccinationen mot covid-19 finns här.

Folkhälsomyndighetens rekommendation inför höstens vaccinationer, med start från och med 2022-09-01:

• Vuxna 65 år och äldre samt personer i riskgrupp från 18 års ålder rekommenderas ytterligare en påfyllnadsdos inför kommande höst- och vintersäsong, oavsett antal tidigare påfyllnadsdoser. Rekommendation gäller alla som har ökad risk för allvarlig covid-19-sjukdom.
  • Alla vuxna 18–64 år rekommenderas vaccination med tre doser, precis som enligt tidigare rekommendation. Den som vill ta ytterligare en påfyllnadsdos (dos 4) utöver de tre som rekommenderas ska ha möjlighet att göra det.

För Region Hallands medarbetare gäller följande:
De medarbetare som kompletterar sin vaccination med någon av de tre rekommenderade doserna, eller ingår i en grupp som rekommenderas en fjärde dos, har möjlighet att göra det på arbetstid. Vaccinationen bokas på vårdcentral eller motsvarande, vid en för verksamheten lämplig tidpunkt.

De medarbetare som i höst önskar fylla på sin vaccination med en fjärde dos kan göra det via det ordinarie invånarerbjudandet. Detta ska då göras utanför arbetstid.

För personer i åldrarna 18–64 år, som inte ingår i en riskgrupp, är planen att vaccinationsbokningen ska öppna i början av september. Mer information om detta kommer att ges bland annat i annonser i dagstidningarna.

Publicerad: 2022-07-20