Covid-19: Munskydd återinförs 4 juli

Munskydd (source control) återinförs i patientnära arbete 4 juli.
Smittan av covid-19 ökar igen, fler patienter vårdas på sjukhus och det uppstår fler smittutbrott då och då i olika verksamheter inom vården.

Halland såväl som flera andra regioner i Sverige går nu tillbaka till att munskydd (source control) ska användas av vårdpersonal i patientnära arbete.

Från måndagen 4 juli gäller följande:

• Munskydd (source control) ska användas av vårdpersonal i allt patientnära arbete, dvs när avståndet till patient är närmare än 2 meter. Gäller hälso- och sjukvård, omsorg och tandvård inom region, kommun och privat verksamhet i Halland.
  • Munskydd behöver inte användas när vårdpersonal är nära varandra.
  • Patienter ska som tidigare erbjudas munskydd och all verksamhet ska ha en station med munskydd, handsprit och affisch med instruktion hur man använder munskydd på säkert sätt.
  • Särskilda regler gäller som tidigare vid smittutbrott inom verksamheter.
  • Ansvarig för respektive verksamhet ska säkerställa att det går att hålla avstånd i väntrum, receptioner och andra utrymmen där det kan finnas risk för trängsel. Vården är en miljö där många infektionskänsliga personer vistas och det är viktigt att skydda dem.
  • God tillgänglighet till handsprit för besökare och personal ska finnas inom samtliga verksamheter.

Rutinen Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg uppdateras på måndag på sidan om Skyddsutrustning under Covid-19..

Publicerad: 2022-06-30