Covid-19: Munskydd och screening av symtomfria tas bort från 1 juni

Smittskydd och Vårdhygien Halland har nu beslutat att ta bort det generella kravet på munskydd och screening av symtomfria inom vård och omsorg från 1 juni.

​Smittspridningen av covid-19 har successivt minskat och flera faktorer pekar på att smittan ligger på en stabilt låg nivå i samhället. Det tillsammans med god vaccinationstäckning hos den äldre befolkningen och få sjukdomsfall inom vård och omsorg, gör att Smittskydd Halland och Vårdhygien Halland bedömer risken för smittspridning i vård och omsorg som relativt låg.

Följande rekommendationer tas därför bort från 1 juni:

• Generell användning av munskydd för att förebygga smitta av covid-19 från personal till vårdtagare (source control), dvs vid sjukvård och omsorg av personer utan symtom på covid-19. Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg
  • Screening av patienter (dvs provtagning av dem utan symtom) som skrivs ut från sjukhus till kommunal vård och omsorg.
  • Screening av invånare som flyttar in på särskilt boende för äldre, växelboende eller korttidsplats.
  • Screening av patienter som läggs in på vårdavdelning eller ska få dagvård.

En del förändringar sker inom kort i befintliga rutiner medan andra rutiner avpubliceras med möjlighet att aktivera igen om smittspridningen skulle öka stort på nytt.

Följande gäller fortfarande:

• Munskydd ska även fortsättningsvis erbjudas patienter och medföljande som besöker vården. Så de stationer som finns med handsprit, munskydd och uppsatta affischer hur man använder munskydd på ett säkert sätt ska vara kvar.
  • Skyddsutrustning ska användas vid vård av patient med misstänkt eller bekräftad covid-19 enligt rutin för covid-19 Handläggning av misstänkta och bekräftade fall.
  • Patienter som har symtom på covid-19 ska alltid kontakta vård och tandvård innan de kommer så att vårdpersonal kan avgöra om patienten ska omboka sin tid, genomföra besöket på annat sätt exempelvis via video eller telefon, komma via en särskild infektionsingång eller på annat sätt ändå kunna få vård.
  • All personal som får symtom på covid-19 ska omgående stanna hemma. Personal inom hälso- och sjukvård samt omsorg ska provta sig med PCR-prov som de fått via sin arbetsplats eller kan hämta på en provtagningsplats på per kommun. Se mer information på 1177.se/Halland
  • Inom hälso- och sjukvård och omsorg ska patienter med minsta symtom på covid-19 fortsatt provtas med PCR.
  • Fall av covid-19 inom hälso- och sjukvård och omsorg ska smittspåras, enligt riktlinjen smittspårning i hälso-och sjukvård och omsorg.
  • Uppdaterat flödesschema: Smittspårning av personal i sjukvård- och omsorgslokaler som exponerats för covid-19 finns på vårdgivarwebben.
  • Uppdaterat brev finns att använda till de patienter som utsatts för smitta av covid-19 i vården. Se längst ner på sidan om Smittspårning på vårdgivarwebben.
  • Affischer och golvdekaler med håll avstånd ska vara kvar. Det är klokt att uppmuntra till det i vårdmiljöer för att skydda varandra i väntrum och receptioner och andra ytor där det lätt kan trångt. Det är också en bra beredskap att ha kvar om smittan ökar i höst igen.
  • Även Tvätta händerna-anslag som sitter på de flesta av toaletterna inom regionen ska fortsatt vara kvar.

Åtgärder som tagits bort kan införas på nytt vid utbrott av smitta i verksamheten i samråd med Pandemienheten (kommunal vård och omsorg) eller Vårdhygien Halland (regional hälso- och vård) eller om smittspridningen av covid-19 i samhället ökar på nytt.

Publicerad: 2022-05-31