Dödsbevis och dödsorsaksintyg i Webcert samt ny hantering av överföring av dödsbevis till polisen

Dödsbevis och dödsorsaksintyg har aktiverats i VAS och kan därmed utfärdas i Webcert. Observera att e-tjänsterna som finns på Socialstyrelsens hemsida stängs ner den 30 september.

Samtidigt ändras också hanteringen i de fall där ärendet överlämnas till polisen i samband med dödsfall. Den manuella pappershanteringen av dödsbevis på plats till Polismyndigheten ersätts av att dödsbeviset utfärdas digitalt i Webcert senast nästkommande vardag och först då faxas till Polismyndigheten. Något intyg behöver således inte lämnas på plats eller omedelbart på annat sätt till Polisen utan ärendet överrapporteras muntligen till dem.

1. Dödsbevis och/eller dödsorsaksintyg ska utfärdas i Webcert
  2. Om polis är inkopplad ska en papperskopia av dödsbeviset skrivas ut och faxas till Polismyndighetens två nummer senast nästkommande vardag.
    Verksamheterna måste säkerställa en rutin för hantering så att dödsbeviset faxas till båda nedanstående nummer:

Polisen Halmstad, faxnummer 010-56 60835
    Polisen Kungsbacka, faxnummer 010-56 60440

3. Om pappersblankett behöver användas exempelvis vid driftstörning kan de laddas ner från vårdgivarwebben Blanketter Vårdsystem – Vårdgivare (Region Halland) och därefter skannas in i e-arkivet.

För utförligare information, se uppdaterad rutin Dödsfall – registrering och anmälan (Region Halland)

Polisen kan inte digitalt ta del av intygen som utfärdas i Webcert och inför aktiveringen av intygen i VAS-Webcert fanns därför en intention att kunna sända kopian på dödsbeviset digitalt till Polismyndigheten. I dagsläget finns det dock ingen juridisk hållbar lösning för det.

Denna utredning samt det faktum att e-tjänsterna snart stängs ner har gjort att rutinen pga tidsbrist är fastställd utan att ha gått ut på sedvanlig remissrunda men synpunkter omhändertas löpande inför eventuell revidering av rutinen.

Vid frågor eller synpunkter kontakta Anette.Larsson@regionhalland.se

Publicerad: 2022-09-27