Driftstopp i Halmstads telefonväxel vid planerad migrering 11–12 november

Migreringen av regionens telefonväxel innebär 6 timmars driftstopp i Halmstads telefonväxel, från klockan 23.00 den 11 november till 05.00 den 12 oktober.

Förberedelse inför planerat driftstopp

• Se över eventuella reservrutiner.
  • Scenario D i telebrottsrutiner gäller, med tillägget atrt personsökning ej fungerar.

Hur påverkas du av driftstoppet 11–12 november?

• Driftstoppet innebär totalt stopp i telefontrafiken i Halmstads växel och följande fungerar ej:
    – personsökningar
    – fast och trådlös telefoni
    – larmnumret 3000
    – samtal till televäxeln på nummer 31000 och 99
    – personlarmsystem till akutverksamhet och psykiatrin
    – entrédörrsystem via telefon

Mobiltelefoner påverkas ej av driftstoppet.

Primärjourer, funktioner för akuta medicinska larm och avdelningar får utdelat mobiltelefoner under dagen, 11 november.

Telefonnummer som kan användas under driftstoppet

• Telefonnummer för akuta, medicinska larm: 070-309 94 53
    (ersätter anknytning 3000)
  • Primärjour och bakjour söks via televäxeln: 073-532 86 94
  • Räddningstjänst och polis söks via mobiltelefon: 112

Viktigt att tänka på tillsvidare

Efter genomförd migrering gäller följande för externa samtal:

• Du måste alltid ha med ”nolla” (0) för att komma ut på linjen.
  • Du måste slå fullständigt telefonnummer inklusive riktnummer.
  • Detta gäller även inom det egna riktnummerområdet.

Support vid eventuella problem

Om en telefon inte fungerar efter driftstoppet, börja med att starta om telefonen (dra ut strömsladd eller plocka ut batteriet). Kontrollera under driftstörningar här på intranät om det finns några inrapporterade problem i samband med driftavbrottet.

Vid frågor och eventuellt kvarvarande störning i telefonin efter genomförd migrering, ring till Servicedesk Telefoni, 0104761900. Glöm inte ”nollan” (0) före telefonnumret för att komma ut på linjen.

Affisch Migrering av telefonväxlarna_Halmstad.pdf

Varför gör vi detta?

Region Hallands växelplattformar bygger på gammal teknik vilket innebär att utveckling och support på dessa kommer att upphöra. det finns idag fyra telefonväxlar och dessa ska nu slås samman (migreras) till en växel. Förändringen innebär att Region Halland får en tryggare och säkrare telefonlösning.

Publicerad: 2021-10-21