Driftstopp i Kungsbackas telefonväxel vid planerad migrering 20–21 oktober

Migreringen av regionens telefonväxel innebär 6 timmars driftstopp i Kungsbackas telefonväxel, från 19:00 den 20 oktober till 01:00 den 21 oktober.

Förberedelse inför planerat driftstopp

• Se över eventuella reservrutiner.
  • Informera telefonväxeln via mejl om alternativa telefonnummer ni nås på under driftstoppet, på den här mejladressen: televaxel@regionhalland.se.

Hur påverkas du av driftstoppet 20– 21 oktober?

• Driftstoppet innebär totalt stopp i telefontrafiken i Kungsbackas växel.
  • Hisslarm fungerar ej.
  • Mobiltelefoner påverkas ej av driftstoppet.

Efter driftstoppet och fram till 12 november

• Når du inte din kollega eller annan enhet inom regionen med enbart femsiffrigt anknytningsnummer, slår du kollegans hela telefonnummer, börja med en ”nolla” (0) för att komma ut på linjen, följt av det fullständiga telefonnumret inklusive riktnummer, t.ex. 0035131000.
  • Telefonnummer kan även via automatisk telefonist, anknytning 34545, som kan användas både för att söka kollega eller enhet, samt att bli kopplad till den du söker.

Viktigt att tänka på tillsvidare

Efter genomförd migrering, gäller följande för externa samtal.

• Du måste alltid ha med ”nolla” (0) för att komma ut på linjen.
  • Du måste slå fullständigt telefonnummer inklusive riktnummer.
  • Detta gäller även inom det egna riktnummerområdet.

Support vid eventuella problem

Om en telefon inte fungerar efter driftstoppet, börja med att starta om telefonen (dra ut strömsladd eller plocka ut batteriet).

Kontrollera under driftstörningar på intranät om det finns några inrapporterade problem i samband med driftavbrottet.

Vid frågor och eventuellt kvarvarande störning i telefonin efter genomförd migrering, ring till Servicedesk Telefoni, 0104761900. Glöm inte ”nollan” (0) före telefonnumret för att komma ut på linjen.

Varför gör vi detta?

Region Hallands växelplattformar bygger på gammal teknik vilket innebär att utveckling och support på dessa kommer att upphöra. Det finns idag fyra telefonväxlar och dessa ska nu slås ihop (migreras) till en växel. Migreringen görs i fyra etapper och den 12 november finns alla i den nya telefonväxeln. Förändringen innebär att Region Halland får en tryggare och säkrare telefonilösning.

Publicerad: 2021-10-21