Flygtransport av patient – så beställer du (ny rutin)

Beställning av flygtransporter ska nu göras via telefon till SOS Alarm. Ny rutin finns för beställning av ambulanstransporter och sjukresor.
Flygambulans.jpg
Bild: Svenskt ambulansflyg

Flygtransporter körs av Svenskt Ambulansflyg och beställs via SOS Alarm.

Gör så här för att beställa flygtransport

1. Ring SOS Alarm på telefonnummer 035-10 41 65.
  2. Uppge var patienten är skriven

SOS Alarm kontaktar i sin tur regionens ambulanschef i beredskap som gör en bedömning om hur transporten ska ske. Du som beställare får sedan återkoppling från SOS Alarm med transportbekräftelse.

Nordiska medborgare som ska transporteras till sjukhus i hemlandet från Hallands sjukhus ska ha fakturaadress: Region Halland, Box 310, 73726 Fagersta (Referens ZZebt408).

OBS! Beställning av flygtransport får inte göras direkt hos en flygoperatör eller annan vårdgivare, utan ska alltid gå via SOS Alarm.

Det ska finnas en ifylld transportremiss att skicka med patienten under transporten. Beställning – Svenskt Ambulansflyg (svenskt-ambulansflyg.se)

I rutinen för Transport akut och planerad – ansvarsfördelning och medföljande personal kan du läsa om roller och ansvar hos avlämnande och mottagande enheter samt medföljande personal vid akuta och planerade ambulanstransporter.

Vården under flygtransporten

Under färd vid normaltransporter bemannas ambulansflygplanet av minst en erfaren och kvalificerad IVA- eller anestesisjuksköterska, så kallat Flight Nurse. Vid transport av kritiskt sjuka och skadade patienter med ett större vårdbehov medföljer specialteam från avdelning till avdelning i en obruten vårdkedja.

Om Svenskt Ambulansflyg

Svenskt Ambulansflyg är ett kommunalförbund där samtliga Sveriges 21 regioner är medlemmar. Verksamheten samordnar och utför ambulanstransport med flygplan med beredskap vid tre beredskapsbaser, dygnets alla timmar året runt. I februari öppnade beredskapsbasen på Landvetter utanför Göteborg.

Rutinen Transport akut och planerad – beställning av ambulanstransport och sjukresor är nu uppdaterad under stycket ”Flygtransporter”.

Publicerad: 2022-10-24