Nu är det möjligt att förskriva den kontinuerliga glukosmätaren FreeStyle Libre (version 1)  till patienter med diabetes typ 2 utifrån specifika kriterier och i enlighet med rekommendationer från Medicintekniska Produktrådet.

Förskrivning av FreeStyle Libre (version 1) till patienter med diabets typ 1 har varit möjlig sedan tidigare och påverkas inte.

Vid förskrivning av FreeStyle Libre (version 1) ska den nya regionala rutinen följas: Förskrivning och uppföljning av kontinuerlig glukosmätning vid diabetes med FreeStyle Libre systemet inom Region Halland

Kostnadsansvar vid förskrivning av FreeStyle Libre ligger på den vårdenhet som förskriver produkten.

Glukosvärden laddas över till systemet Diasend

Enligt den regionala rutinen ska patienternas glukosvärden från FreeStyle Libre laddas över till systemet Diasend (Region Halland använder inte systemet Libre View).

Varje vårdenhet ansvarar själv för anskaffning av systemet Diasend. Vid frågor kring detta kan ni vända er till Regionkontorets Upphandlingsavdelning regionupphandling@regionhalland.se

Utbildning

Det finns en utbildning i FreeStyle Libre i Kompetensportalen. Det går också bra att kontakta Janet Garpeus på Abbott på FreeStyle Libre för att planera ytterligare utbildningsinsatser.
E-post: janet.garpeus@abbott.com
Telefon: 076-1039839

Region Halland avvaktar med förskrivning av FreeStyle Libre version 2 och 3 på grund av juridiska frågeställningar kopplade till patientdatasäkerhet. Dessa behöver besvaras på nationell nivå.

Publicerad: 2022-04-06