Hantering av övertaliga medicintekniska produkter i Region Halland

Hur övertaliga medicintekniska produkter ska hanteras i Region Halland regleras i den nyligen reviderade regionövergripande rutinen Övertaliga medicintekniska produkter.

Enligt beslut från Regionstyrelsen ska övertaliga medicintekniska produkter, när dessa inte ska säljas, huvudsakligen skänkas till biståndsorganisationer som Region Halland har avtal med. Att sälja medicintekniska produkter är ovanligt och görs bara i undantagsfall.

Övertaliga medicintekniska produkter är i detta sammanhang produkter som Region Halland inte längre behöver för sin verksamhet eller som har ett närliggande utgångsdatum. Det kan innefatta kuvöser, ultraljudsutrustningar, utrustningar för övervakning av hjärt-lungfunktioner och tandläkarstolar med tillhörande röntgenutrustning, vissa operationsinstrument, sugar, britsar, sängar och rullstolar. Sterila produkter med kortare än sex månaders utgångsdatum kan inte förmedlas till bistånd.

Bedömningen om en medicinskteknisk produkt är ”övertalig” och ska lämna verksamheten ska inte avgöras av enskilda anställda. Medicinsk Teknik Halland (MTH) ska alltid involveras i bedömningen, oavsett om det handlar om en planerad försäljning, förmedling till skrot eller till biståndsorganisation. MTH kontaktas via funktionsbrevlådan mth@regionhalland.se

Region Halland har avtal med biståndsorganisationen Human Bridge. Human Bridge har nödvändig omvärldskunskap om var behoven finns av produkter och kan göra teknisk och funktionell bedömning så att produkterna kommer till god användning. Dialoger med Human Bridge sker före varje sändning. Human Bridge koordinerar transporter och förtullning vid gränserna. De följer också upp hos mottagarna och stödjer fortsatt underhåll på destinationen i mån av teknisk möjlighet. Region Halland har nyligen genomfört ett studiebesök hos Human Bridge och har gjort bedömningen att samarbetet fungerar bra.

Kontaktperson för Human Bridge från Region Halland är verksamhetschef på MTH.

Läs om Human Bridge och deras verksamhet

Publicerad: 2022-05-24