Invånarens mobilnummer och samtycke till sms uppdateras nu i VAS från 1177.se

Den 12 oktober aktiveras integrationen mellan den nationella personuppgiftstjänsten och VAS. Då överförs mobilnummer och samtycke till påminnelser från invånarens inställningar i 1177.se till VAS.

Fördelarna med aktiveringen är flera. Invånaren kommer själv kunna ta ansvar och hantera förändringar av mobilnummer och också godkänna att uppgifterna delas med vården och används för aviseringar och påminnelser från VAS och andra system. Senast uppgift gäller oavsett om den uppdaterats i VAS eller 1177.se.

Mobilnumret kommer hamna i rätt fält i VAS så att invånaren kan få både sms-påminnelse inför bokade besök och sms så hen kan anmäla sig till och betala sitt besök via sin mobil (mobil självincheckning).

Uppdaterade telefonnummer i VAS gör det enklare för vårdpersonal att få kontakt med patienter via telefon när det behövs. Idag är många uppgifter gamla och en del ligger i fel fält och kan då inte användas alls av sms-tjänsterna.

En regiongemensam rutin för sms-påminnelser med regler kring åldersgränser, innehåll, utskickstider med mera kommer nu tas fram av Region Hallands grupp för kallelser och sms.

Önskar endast digital information – avvakta rutin kring kallelser med mera

De invånare som vill kan från invånarens inställningar i 1177.se också välja att endast få kallelser, brev och liknande digitalt. Även denna information flyttas över till VAS från det att personuppgiftstjänsten aktiverats. Men viktigt att observera är att ingen förändring i arbetssätt ska ske i vården ännu. Papperskallelser och webbkallelser ska fortsätta skickas precis på samma sätt som tidigare även om det står att invånaren endast önskar digital information i VAS.

Ett arbete påbörjas inom kort hur behoven av digitala kallelser, brev och annan information ska kunna ske och vilka konsekvenser det får. Även här kommer en regiongemensam rutin tas fram av Region Hallands grupp för kallelser och sms.

Rutinerna kommer som vanligt gå ut på synpunktsrunda innan de fastställs. Därefter anpassas arbetssätten så det följer invånarens önskemål på bästa sätt.

Fakta siffror nuläge

– 322 270 invånare folkbokförda i Halland har konto i 1177 e-tjänster, vilket är 95% av invånarna

– 87% har ställt in att de vill ha avisering via sms eller e-post vid ny händelse, till exempel när tid bokas, ombokas eller avbokas av vården eller om ett svar kommit i ett ärende som receptförnyelse eller liknande

– 65% delar sitt mobilnummer med vården (dvs deras mobilnummer kommer nu också uppdateras i VAS och samtycke till sms-påminnelse finns)