It-problemet avhjälpt

Problemen i Region Hallands it-miljö är hittat och åtgärdat. Alla system fungerar igen och sjukvården kan återgå till normala rutiner.

De tekniska problemen påverkade stora delar av it-miljön under onsdagseftermiddagen. Både närsjukvården och den akuta vården kunde bedrivas, men med manuella rutiner.

– Vi kunde fortsätta bedriva vår verksamhet med bibehållen patientsäkerhet trots en allvarlig it-störning. Det är ett tecken på att de rutiner och reservsystem vi har fungerar även i ett krisläge, säger tf regiondirektör Jörgen Preuss.

Alla tillgängliga resurser har arbetat intensivt med att ringa in och åtgärda problemet och strax före klockan 16 konstaterades felet avhjälpt.

– Felet är hittat och alla system är uppe som vanligt. Arbetet med att undersöka hur det här kunde inträffa är redan påbörjat, säger Jörgen Preuss.

Publicerad: 2018-11-28