Halländsk kvinnohälsovården och förlossningsvården får bra betyg

Inom ramen för den nationella satsningen på kvinnors hälsa och förlossningsvård erbjuds gravida kvinnor och nyblivna mammor i hela Sverige att svara på Graviditetsenkäten. Under det första året har drygt 125 000 kvinnor i hela landet delat sina upplevelser i över 172 000 besvarade enkäter.
6 600 av svaren kommer från Region Halland. De nationella, och regionala, resultaten visar att en majoritet är nöjda med både vård och bemötande.

Graviditetsenkäten ger blivande och nyblivna mammor en röst och en möjlighet att påverka vården. Kvinnornas perspektiv ger nya och fördjupade insikter till regionens löpande förbättringsarbete.

Övervägande goda resultat
Resultaten för tolv månader visar att många kvinnor har en positiv uppfattning om vården i Halland. 89 procent anger att de skulle rekommendera sin mödrahälsovård, och 95 procent sin förlossningsavdelning, till någon annan som är gravid och ska föda barn. De allra flesta uppger även att de är trygga och har blivit bemötta med respekt.

Graviditetsenkäten visar även att det finns utvecklingsområden, främst vad gäller partners/närståendes involvering, eftervård, amningsstöd och information. Frågan om involvering av partner/närstående tycks ha en tydlig koppling till pandemin på nationell nivå, då resultatet förbättrades mycket under perioder med färre restriktioner.

Även i de fall där de allra flesta kvinnor är nöjda är det viktigt att uppmärksamma de kvinnor vars upplevelse har varit svår eller negativ. I Region Halland ser även vi att resultaten som handlar om eftervården behöver stärkas ytterligare.

Fakta om Graviditetsenkäten
Syftet med Graviditetsenkäten är att fånga kvinnornas upplevelse av sin hälsa och deras erfarenheter av vården under graviditet, förlossning och tiden därefter. Graviditetsenkäten kan besvaras via 1177.se vid tre tillfällen, då kvinnan;

• är i cirka graviditetsvecka 25 (Graviditetsenkät 1)
  • fött barn för cirka åtta veckor sedan (Graviditetsenkät 2)
  • fött barn för cirka ett år sedan (Graviditetsenkät 3)

Under perioden 1 december 2020 – 30 november 2021 har över 300 000 enkäter skickats ut, och drygt 172 000 svar inkommit från över 125 000 olika kvinnor. Svarsfrekvensen har på nationell nivå varit mellan 52 och 57 procent beroende på enkätdel.

Graviditetsenkäten genomförs som en del av den nationella satsningen för kvinnors hälsa och förlossningsvård. Mer information om satsningen och resultaten från Graviditetsenkäten finns på Sveriges Kommuner och Regioners webbplats (SKR).

Publicerad: 2022-03-09