Lagändringar inom socialförsäkringen ska ge större flexibilitet och ökad trygghet

Under 2022 kommer det att komma flera olika förändringar inom socialförsäkringsområdet. Syftet med förändringarna är att uppnå större flexibilitet, ökad trygghet, ökad möjlighet att ta tillvara individens arbetsförmåga och att fullfölja rehabilitering till det egna arbetet. Socialförsäkringen består av olika delar, däribland sjukförsäkringen. Här beskrivs kortfattat några av de förändringar inom sjukförsäkringen som kan vara bra att känna till för dig som arbetar med sjukskrivningsprocessen.

Höjt tak i sjukförsäkringen, gäller från 1 januari 2022

Inkomsttaket vid beräkning av sjukpenninggrundad inkomst (SGI) höjs från 8 basbelopp till 10 basbelopp. Den högsta ersättningen blir 1 027 kronor per dag. De förmåner som omfattas av det höjda taket är sjukpenning, rehabiliteringspenning, närståendepenning, smittbärarpenning och ersättning vid tvist om sjuklön.

Fortsatt sjukpenning vid försenad vård eller rehabilitering på grund av covid-19, gäller från 1 januari 2022

Fortsatt undantag i rehabiliteringskedjan vid försenad vård eller rehabilitering p.g.a. covid-19. Gäller hela år 2022. Det innebär att den som inte kan jobba i väntan på exempelvis en försenad operation eller rehabilitering kan få fortsatt sjukpenning även efter dag 180 i sjukperioden. Förutsättningen är att personen bedöms kunna återgå till sitt vanliga jobb efter insatsen.

Nytt undantag – särskilda skäl gäller från 1 februari 2022
Det innebär att prövningen mot normalt förekommande arbete från dag 181 i rehab kedjan kan skjutas upp om särskilda skäl talar för en återgång till arbete hos arbetsgivaren senast dag 550. Exempel på särskilda skäl kan vara pågående rehabilitering eller en plan för hur den sjukskrivne ska kunna återgå till sin arbetsgivare. Lagen omfattar anställda och egna företagare.

Nytt undantag för äldre sjukskrivna personer från 62 år gäller från 1 februari 2022
En person som förvärvsarbetar och som har rätt till inkomstgrundad ålders­pension, ska undantas bedömning mot normalt förekommande arbete från dag 181 till dess att hen kan ta ut garantipension. Enligt tidigare regelverk skulle den här gruppen prövas mot normalt förekommande arbete. Lagen omfattar anställda och egenföretagare, men inte arbetslösa. Bedömningsgrunden gäller till dess att personen kan ta ut garantipension, idag 65 år.

Utökat skydd att få sjukpenning för behovsanställda – utökat skydd, gäller från 1 februari – 2022
Lagen innebär att individen ska bedömas mot sin behovsanställning de första 90 dagarna – om hen skulle ha jobbat och inte blivit sjuk. Efter 90 dagar ska arbetsförmågan bedömas mot normalt förekommande arbete. Detta gäller dock inte om det finns en överenskommelse om att jobba under en särskilt angiven tid som vikariat – då gäller reglerna i rehabiliteringskedjan.

Större flexibilitet för deltidssjukskrivna – partiell sjukskrivning, gäller från 1 februari 2022
Den som är sjukskriven på deltid ska enligt grundregeln minska sin arbetstid lika mycket varje dag. Lagändringen innebär att den sjukskrivne kan ges möjlighet att förlägga sin arbetstid mer flexibelt. Försäkringskassan ska godkänna arbetstidens förläggning, förutsättningen är att det inte försämrar individens möjlighet till återgång i arbete. Fråga 8 i läkarintyget ändras från och med 1 februari 2022.

För dig som vill veta mer

PowerPoint

Vårdgivarwebben finns två olika Powerpoints framtagna som utbildningsmaterial vilka utförligt beskriver lagändringarna.

• En med fördjupad information som vänder sig främst till läkare och rehabkoordinatorer.
  • Den andra med en allmän information som vänder sig till övrig personal som arbetar med med sjukskrivningsprocessen.

Lunchseminarier

Försäkringskassan och Region Halland bjuder även in till öppna lunchseminarier, vid tre tillfällen, via Teams för dig som arbetar med sjukskrivningsprocessen. En kort presentation om lagändringarna och möjlighet att ställa frågor kommer att ges under seminariet.

Klicka på någon av länkarna till respektive seminarium om du vill delta, ingen föranmälan behövs. Innan seminariet är det bra att läsa igenom det fördjupade bildspelet som finns på Vårdgivarwebben.

9 februari mellan klockan 12.00–13.00  Klicka här för att ansluta till mötet
28 februari mellan klockan 12.00-12.45 Klicka här för att ansluta till mötet