MittVaccin blir sammanhållen vaccinationsjournal för BHV

Barnhälsovården börjar registrera alla barnvaccinationer i MittVaccin från den 1 februari. MittVaccin är nu sammanhållen journal för alla vaccinationer inom Region Halland.

​I Region Halland har det fattats beslut om att MittVaccin ska vara regionens sammanhållna vaccinationsjournal där alla invånarens vaccinationer ska dokumenteras. Detta för att öka patientsäkerheten genom att alla vaccinationer endast dokumenteras i ett och samma journalsystem.

Barnvaccinationer som tidigare har registrerats i PMO kommer från den 1 februari endast att registreras i MittVaccin. Vaccinationer som finns registrerade i PMO före övergången kommer under våren att migreras över till MittVaccin, så att komplett information för alla vaccinationer inom barnhälsovården finns samlat.

MittVaccin kommer att vara det vaccinationssystem som fortsatt kommer användas även efter övergången till FVIS och blir då integrerat med Cosmic. Vaccinationer som registreras i MittVaccin överförs automatiskt till NVR, NPÖ och 1177 journalen.

Rutinen ”Vaccinationer i barnhälsovården – dokumentation” har omarbetats och uppdaterats, dock är den nya versionen ännu inte publicerad. Ny rutin finns publicerad för sammanhållen vaccinationsregistrering: Vaccinationsregistrering i MittVaccin, Sammanhållen vaccinationsjournal

Kontakt: Skoglund Annelie, Larnemo Elin

Publicerad: 2023-02-01