Ny rutin och nytt arbetsmaterial ska underlätta arbetet med rutinmässiga frågor om våld i nära relationer

Från den 1 november gäller den reviderade regionövergripande rutinen om våld i nära relationer inkluderat hedersrelaterat våld och förtryck. Verksamheterna kan nu också tillgodogöra sig ett nyligen framtaget kommunikationsmaterial som ska inspirera till att förstärka och stödja arbetet mot våld i nära relationer.

Den reviderade rutinen har fått en tydligare struktur och tandvården har fått en egen rubrik. Dessutom har den tidigare VAS-manualen lagts in som en bilaga i rutinen för att underlätta arbetet. Rutinen tydliggör bland annat kravet på de åtgärder som ska vidtas om en patient är våldsutsatt eller om ett barn bevittnat våld, men också på arbetet med våldsutövare.

En viktig bestämmelse i rutinen ställer krav på varje hälso- och sjukvårdsverksamhet inklusive tandvården att aktivt ta ställning till och arbeta fram en lokal tillämpning om att ställa rutinmässiga frågor om våld i nära relationer, för att kunna upptäcka våldsutsatta och barn som bevittnat våld som behöver vård.

Att ställa rutinmässiga frågor om våld i nära relationer innebär att verksamheten på ett systematiskt sätt med stöd av en genomtänkt rutin ställer frågor till patienterna vid besökstillfället, även utan misstanke om våldsutsatthet eller våldsutövning. Detta ökar möjligheten att patienten väljer att berätta om sin situation, vilket i sin tur underlättar för hälso- och sjukvården eller tandvården att erbjuda stöd och vägledning.

Inspirationsmaterial för att underlätta samtalet om och arbetet mot våld i nära relationer

För att underlätta samtalet kring våld i nära relationer har Region Halland tagit fram kortfilmen Att ställa frågor om våld i nära relationer bidrar till minskad ohälsa och räddar liv och diskussionsmaterialet Låt oss prata om våld i nära relationer.

Filmen vänder sig till Region Hallands medarbetare inom hälso- och sjukvården och tandvården med kortfattad information om vad våld i nära relationer är och varför det är viktigt att personalen ställer rutinmässiga frågor till patienterna om detta på rätt sätt så att människor som har erfarenhet av våld vill berätta.

Den besvarar även frågor om hur personalen i Region Halland kan öka sin kunskap och kompetens att arbeta med rutinmässiga frågor om våld i nära relationer i sina verksamheter för att underlätta och förstärka samtalet mellan kollegor och med patienter.

Kortfilmen kan med fördel användas på till exempel verksamheternas APT-möten och följas upp med diskussionsmaterialet.

Region Halland genomför det här arbetet i anknytning till den nationella kampanjen ”En vecka fri från våld” ( 21-27 november). Syftet är att uppmärksamma vikten av det förebyggande arbetet kring våld i nära relationer.

Arbetet med ”En vecka fri från våld” i Halland är ett samarbete mellan Region Halland, Länsstyrelsen, de halländska kommunerna och frivilliga organisationer.

Läs mer om att arbeta mot våld i nära relationer i Region Halland på Vårdgivarwebben.

Kontaktperson: Eva Jadeling Persson

Publicerad: 2022-10-24