Nya regler för besök i vården

Från den 27 september gäller nya regler för den som vill besöka eller följa med en anhörig som är patient. Vägledning för verksamheterna finns i vårdriktlinjen Besökande, medföljande och gruppverksamhet i Region Halland under covid-19-pandemin, som omfattar både slutenvård och öppenvårdsmottagningar.

När nu drygt 85 % av invånarna vaccinerats med två doser påverkar pandemin på ett annat sätt än före vaccinationerna. Personer med stor risk för allvarlig covid-19 finns främst i vissa särskilda miljöer inom vården. Vårdriktlinjen innebär fortfarande begränsningar för att skydda mot smitta och ger viss möjlighet till lokala anpassningar, till exempel på avdelningar där mycket sköra patienter vårdas. I de flesta situationer kan närstående dock få möjlighet att delta.

De nya reglerna i korthet:

För att besöka en patient på sjukhusavdelning gäller:

• Besöket ska vara anmält i förväg.
  • Max två besökare per patient samtidigt.
  • Besökaren får inte vara förkyld eller ha andra symtom på covid-19.

För att följa med en närstående till en mottagning på sjukhus eller till vårdcentral gäller:

• En närstående får följa med till besöket.
  • Barn får ha båda vårdnadshavarna med sig, men helst inga syskon.
  • Medföljaren får inte vara förkyld eller ha andra symtom på covid-19

För gruppverksamhet gäller:

• Den som deltar får inte vara förkyld eller ha andra symtom på covid-19
  • Deltagarna ska kunna hålla avstånd till andra personer.
  • Personer som inte kan medverka ska erbjudas likvärdigt alternativ

Nytt kommunikationsmaterial i form av till exempel affischer och bilagor till kallelser kommer att förmedlas via förvaltningarnas kommunikationsfunktioner och även finnas tillgängligt på Vårdgivarwebben.

Publicerad: 2021-09-23