1177.se – moderniserad och i ny design

1177.se har fått ett nytt utseende och är bättre anpassad till användning i mobiltelefon.

Bakom förändringarna ligger ett byte av den tekniska plattformen som också gör det möjligt med kontinuerlig uppgradering och snabb vidareutveckling. E-tjänsterna i 1177 Vårdguiden byter också plattform men det sker inte förrän i maj. Mer information om detta kommer senare.

Innehållet på webbplatsen kommer i stort sett vara samma som tidigare, med både nationellt och regionalt innehåll. En ny användarvänlig struktur gör det lättare att hitta rätt i sajtens omfattande innehåll.

Några funktioner försvinner eller senareläggs

• Anonym frågetjänst – Fråga 1177 – stängs enligt ett tidigare beslut av Inera som förvaltar 1177.se.
  • Barnavdelningen – interaktiva bildspel/ filmer för barn – stängs eftersom den är byggd på gammal teknik som inte stöds av moderna webbläsare.
  • Hjälpmedelstjänsten – där man kan se och läsa om vilka hjälpmedel olika regioner och kommuner erbjuder – är tillfälligt stängd och kommer tillbaka i ny form senare under 2019.

12 miljoner besökare varje månad

På 1177.se samlas kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges regioner. Innehållet på 1177.se kvalitetssäkras av en redaktion och faktagranskas av läkare, sjuksköterskor och andra experter från hälso-och sjukvården. På 1177.se hittar du också mottagningarnas hemsidor där det bland annat finns kontaktuppgifter och länkar till e-tjänster.

Under 2018 belönades 1177.se med utmärkelser för sitt begripliga språk av Språkrådet och som bästa webbplats i hälsokategorin av tidningen IDG. Dessutom har 1177.se slagit besöksrekord med över 12 miljoner besök under en månad och antalet inloggningar till e-tjänsterna har ökat kraftigt och är nu cirka fyra miljoner per månad.

Kontakt:

Fredrik Stegmark, utvecklingsstrateg Regionkontoret